ایرنا مباحث آلایندگی آزادراه شیراز- اصفهان را بررسی كرد

باد غالب یا ساز مخالف

باد غالب یا ساز مخالف خرید و فروش حیوان خانگی: شیراز- ساخت آزادراه شیراز- اصفهان در سال های گذشته همچنانكه كاهش مصرف بنزین و آلودگی هوا در اثر كوتاه شدن مسافت این دو كلانشهر را نوید داده، مباحثی درباره آثار زیست محیطی این طرح عمرانی را در افكار عمومی مطرح كرده است.


در این زمینه، مباحثی همچون نابودی جنگلها و تخریب مراتع مطرح شده و مباحث مربوط به آلودگی هوای شهر شیراز به علت قرار گرفتن آزادراه در راه وزش بادهای غالب به آن افزوده شده است.
انتشار نقشه ای با این مورد توسط یكی از اعضای شورای شهر شیراز به یكی از مطالب پرمخاطب در شبكه های اجتماعی تبدیل گشته است.
این آزادراه كه هم اینك بعنوان مهمترین پروژه عمرانی در استان فارس از آن یاد می شود، در زمان بهره برداری می تواند تكمیل كننده كریدور شمال به جنوب شبكه آزاد راهی كشور باشد.
انجام مطالعات اولیه این پروژه به سال 1352 باز می گردد كه به دنبال پیروزی انقلاب و آغاز جنگ تحمیلی، روند ساخت آن متوقف گردید. عملیات ساخت این طرح در سال 1389 شروع شد و تا پاییز 1394، حدود 15 درصد پیشرفت فیزیكی داشت كه نشان از ساخت سالانه سه درصد از این طرح داشت.
عملیات ساخت این طرح با مشاركت وزارت راه و شهرسازی (كارفرما معاونت ساخت و توسعه آزاد راهها) (50 درصد) و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح (50 درصد) در حال اجرا می باشد
طول آزاد راه شیراز – اصفهان 217 كیلومتر است كه با اجرای آن فاصله كنونی 470 كیلومتری بین این دو شهر 134 كیلومتر كاسته می شود كه این به معنای كاهش 2 ساعته زمان سفر است.
استاندار فارس، اسماعیل تبادار در بهمن ماه سال قبل در جلسه بررسی مسائل آزاد راه شیراز- اصفهان كاهش مصرف سالانه 18 میلیون لیتر سوخت و كاهش آلودگی های زیست محیطی را در زمره مهم ترین مزایای ساخت این آزادراه به شمار آورد.
** باد غالب یا ساز مخالف
با این وجود، طی چند روز گذشته، مهدی حاجتی یكی از اعضای شورای شهر شیراز در فضای مجازی با به اشتراك گذاشتن نقشه ای كه جهت وزش باد های غالب شیراز را به تصویر می كشد، تصریح كرد: با احداث این بزرگراه باد، آلودگی ناشی از تردد خودرو ها را روانه شهر شیراز می كند و سبب آلودگی هوای این كلانشهر خواهد شد.
باد غالب بادی است كه عمدتاً در مسیری مشخص می وزد.
حاجتی در این باره به خبرنگار ایرنا توضیحات بیشتری عرضه كرد: این آزادراه هم اكنون با بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیكی تا دو راهی روستای قلات شهرستان شیراز كشیده شده است و در ادامه باید برای دسترسی به استان های جنوبی از كنار شهر شیراز رد شود؛ بر این اساس كمربندی حسینی الهاشمی نقطه اتصال این آزادراه به شیراز است.
این عضو شورای اسلامی شهر شیراز افزود: در نقشه ای كه منتشر نموده ام مسیر تردد كامیون ها و خودرو ها به صورت طولی و درست در جهت وزش باد های غالب شیراز است كه به سمت پهنه شهری می وزد؛ بر این اساس به جز مبحث تخریب گسترده منابع طبیعی در مسیری كه به تنگ سرخ منتهی می شود، آلودگی و حرارت ناشی از تردد خودرو ها و كامیون ها در مسافتی 80كیلومتری به سمت شهر شیراز هدایت خواهد شد.
این عضو شورای شهر شیراز با اشاره به اینكه این مسائل در جلسه های استانداری فارس مطرح گردیده است، بیان داشت: در این جلسه ها از اداره راه و شهرسازی فارس درخواست شد كه پیوست زیست محیطی این طرح را عرضه نماید و در آن اعلام نماید كه احداث این آزادراه چه اثری بر هوای شهر و دمای آن دارد.
حاجتی با اشاره به اینكه پیوست زیست محیطی این طرح تابحال عرضه نشده است، اظهار داشت: معتقدم اگر این طرح پیوست زیست محیطی داشته باشد، تنها برگه ای برای خالی نبودن عریضه است و هیچ محاسبات و برآورد دقیقی ندارد.
وی همینطور اعلام نمود كه در این زمینه مكاتباتی با سازمان محیط زیست كرده است و خواستار اعلام نظر كارشناسی این سازمان درباره نقشه عرضه شده و آلایندگی آزادراه شیراز- اصفهان شده است.
این عضو شورای شهر با اشاره به اینكه در طرح اولیه برای این پروژه مسیر دیگری مشخص شده بود، عنوان داشت: بخشی از مسیر پیرامونی این آزاد راه مستعد افزوده شدن به پهنه شهری است و در آینده ای نه چندان دور ساخت و سازهایی در این نقطه صورت می گیرد و سبب بروز مشكلاتی در خدمات رسانی به این نواحی هم خواهد شد.
** مشكلی نیست
به گفته یك كارشناس سازمان هواشناسی كشور، باد غالب شیراز باد شمال غربی است كه از نواحی یاد شده و مشخص در نقشه عبور می كند.
عبدالكریم جامع با اشاره به اینكه تردد خودرو ها در آزاد راه، خود، باعث تولید باد می شود، اظهار داشت: همین مبحث سبب می گردد تعدیلی در جا به جایی هوا تولید شود و اثرات آلودگی هوا چندان پایدار نماند.
این كارشناس هواشناسی افزود: در خیابان ها ساختمان های بلند محیط را محدود می كنند و سبب آلودگی می شود؛ اما در خارج از شهر كه جاده در محیطی فراخ قرار دارد، آلودگی حاصل از تردد خودرو ها چندان اثر سوئی بر میزان آلایندگی هوا نخواهد گذاشت.
** فاصله 40 كیلومتری آزادراه با شیراز
مدیركل حفاظت محیط زیست استان فارس هم در گفت و گو با ایرنا بیان داشت: این اتوبان شمال استان را به جنوب آن متصل می كند؛ ازاین رو از هر مسیری كه كشیده شود، در محل عبور باد غالب قرار می گیرد و این مساله تنها منحصر به مسیر یادشده نیست.
سعید محمودی افزود: جهت وزش باد غالب در مبحث احداث اتوبان ها شاخص نیست و بررسی نمی گردد و این مورد تنها درباره كانون هایی اهمیت دارد كه ثابت هستند؛ برای مثال آلودگی ناشی از كارخانه ها یا مرغداری ها با وزش باد امكان دارد منجر به آلودگی هوای مناطق اطراف شود؛ اما درباره اتوبان ها كه خودرو ها در آن حركت می كنند و خود سبب تولید باد می شوند نمی توان درباره تاثیر باد غالب سخن گفت و اثرات آن را بر آلودگی بررسی كرد.
وی تصریح كرد: آلایندگی ناشی از ساخت آزاد راه اجتناب ناپذیر است و تنها راهی كه آلودگی تولید نشود این است كه آزاد راهی احداث نشود. این اتوبان ها در نقاطی كه به شهر نزدیك می شوند، در هر صورت تولید آلودگی می كنند؛ اما آلودگی ناشی از تردد خودرو ها در اتوبان ها و در فاصله ای 40 تا 50 كیلومتری از شهر، نمی تواند هوای شهر را تحت تاثیر قرار دهند.
البته مدیركل حفاظت از محیط زیست فارس افزود: این آزادراه به شدت تخریب گر طبیعت است و وجود آن برای محیط زیست مناسب نیست؛ اما نمی توان درباره آلودگی ناشی از وزش باد غالب چنین چیزی گفت.
وی اضافه كرد: صدمه اتوبان ها به محیط زیست مربوط به تخریبی است كه عملیات عمرانی احداث جاده در طبیعت بوجود می آورد و با شرایط كنونی كه شاهد كمبود بارش ها و تخریب زیستگاه ها و جنگل ها هستیم، احداث این اتوبان ضرر های جبران ناپذیری به طبیعت وارد می نماید.
محمودی افزود: تلاش سازمان حفاظت از محیط زیست بر این است كه احداث اتوبان با كمترین صدمه زیست محیطی صورت گیرد و از آنجائیكه هزینه پروژه های راهسازی بسیار سنگین است، تلاش می كنند كوتاه ترین مسیر ممكن را انتخاب كنند كه گاه منجر به تخریب زیادی در طبیعت می گردد و ما از این بابت موافق نیستیم اتوبان ها در راه جنگل ها و مراتع قرار گیرند.
این مقام مسئول درمورد احداث آزادراه شیراز- اصفهان اظهار داشت: این آزاد راه در بعضی مسیر ها سبب تخریب جنگل ها می شد كه با مخالفت سازمان حفاظت از محیط زیست قرار شد مسیر تغییر كند و این میزان تخریب از حدود 20درصد به 5درصد كه حداقل صدمه است، كاهش پیدا كند كه در این خصوص هنوز طرح نهایی نشده است.
وی اضافه كرد: طرح این بزرگراه قبل از این در اختیار سازمان حفاظت از محیط زیست قرار گرفت و ایرادات آن بررسی شد؛ همینطور جلسه ای در تهران به همین منظور برگزار گردید و تلاش كردیم مشكلات موجود را تا جای ممكن حل كنیم؛ افزون بر این نظر سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری كشور هم درمورد برخی نقاط كه به منابع آبی مربوط بود، گرفته شده است و در هر صورت بر روی این طرح بررسی كارشناسی صورت گرفته است.
** پرهیز از طرح اظهارات غیركارشناسی
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی هم درباره مطالب مطرح شده پیرامون آلایندگی آزادراه شیراز-اصفهان و تاثیرات زیست محیطی آن بر كلانشهر شیراز اظهار داشت: برخی اظهارنظرهای مسئولان، غیركارشناسی است و جای سوال دارد كه آزادراهی كه از كنار شیراز عبور می كند چگونه می تواند آلایندگی برای این شهر بوجود می آورد.
مسعود رضایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه كرد: متاسفانه خیلی از اظهارنظرها شعاری است و ارتباطی با واقعیت و نظر متخصصین امر ندارد.
وی افزود: اگر تاثیرات مخرب و زیست محیطی آزادراه شیراز-اصفهان بر كلانشهر شیراز كارشناسی شده و از زبان متخصص این حوزه جاری شود بطور قطع وظیفه همه مسئولان استان است كه جلوی احداث آن را بگیرند.
وی خاطرنشان كرد: نباید با اظهارنظرهای غیركارشناسی ذهن جامعه را آلوده نماییم چونكه تاثیرات مخربی در جامعه به دنبال خواهد داشت.
بدون تردید بهره برداری از آزادراه شیراز – اصفهان خبر خوشی نه تنها برای مردم دیار فارس بلكه برای استان های جنوبی كشور خواهد بود كه از این آزادراه برای دسترسی به مركز كشور بهره گیرند. امید است دغدغه های فعالان زیست محیطی هم در بستر كارشناسی طرح و راهكارهای مورد نیاز برای رفع آنها اتخاذ شود تا این طرح بعنوان مهمترین طرح اقتصاد مقاومتی استان فارس، بعنوان طرحی الگو با رعایت جوانب توسعه پایدار شناخته شود.
7375 / 2027
گزارش از سیده سمیرا متین نژاد


1397/06/31
13:00:33
5.0 / 5
4543
تگهای خبر: آب , آلودگی , بارش , جنگل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
خرید و فروش حیوان خانگی خرید و فروش حیوان خانگی
petfind.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خرید و فروش حیوان خانگی محفوظ است

خرید و فروش حیوان خانگی

انواع حیوانات خانگی و لوازم و خوراک