نقدی به تصمیم فیلتری شورای شهر

نقدی به تصمیم فیلتری شورای شهر به گزارش خرید و فروش حیوان خانگی به دنبال اظهار نظر شورای شهر تهران در مورد عدم كارایی فیلتر دوده برای كاهش آلودگی خودروهای دیزلی، یك عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: تشكیك در مورد اثرگذاری فیلتر دوده مشابه این است كه بگوییم قانون اول و دوم نیوتن صادق است یا نه؟



به گزارش خرید و فروش حیوان خانگی به نقل از ایسنا، شورای شهر تهران هفته گذشته ردیف بودجه خرید فیلتر دوده برای اتوبوس ها را از بودجه ۳۰۰۰ میلیارد تومانی توسعه حمل و نقل حذف نمود. در این نشست محمد علیخانی - رئیس كمیسیون حمل و نقل شورا - در مورد دلیل حذف بودجه فیلتر دوده اظهار داشته بود: «فیلتر دوده كارایی لازم را ندارد. به همین علت خیلی از اتوبوس هایی كه فیلتر دوده را نصب كرده بودند، مبادرت به بازكردن آن كرده اند و من اصرار معاونت حمل و نقل را برای خرید فیلتر دوده ای كه كارایی ندارد، نمی فهم.»

در مورد كارایی یا عدم كارایی فیلتر دوده برای كاهش آلایندگی موتورهای دیزل، یوسف رشیدی - عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و متخصص آلاینده های محیط زیست - در گفت وگو با ایسنا اظهاركرد: امروزه در دنیا در مورد اینكه فیلتر دوده كارآمد هست یا خیر، بحثی وجود ندارد و با اطمینان صد در صدی می توان درباره اثرگذاری این فناوری صحبت كرد ازاین رو تشكیك درباره اثرگذاری فیلتر دوده مثل این است بگوییم قانون اول و دوم نیوتن صادق است یا نه؟

این كارشناس حوزه آلودگی هوا با با اشاره به اینكه فیلتر دوده جزو فناوری های پیشرفته به حساب می آید، اظهار داشت: فیلتر دوده یك تكنولوژی شناخته شده است و این طور نیست كه در مرحله تست و آزمایش باشد بلكه به مرحله بلوغ رسیده است، به صورتی كه امروز در بعضی كشورها روی ماشین های راهسازی هم نصب می گردد.
فیلتر دوده جاذب ذرات معلق و هیدروكربن ها
رشیدی با انتقاد از این مورد كه هم اكنون خروجی خودروهای دیزل بدون هیچ گونه پالایشی وارد حلق و ریه مردم می شود، در مورد كاركرد فیلتر دوده در كاهش آلاینده ها خاطرنشان كرد: فیلتر، ذرات آلاینده را كه عموما دوده ناشی از موتورهای دیزلی هستند، جذب می كند و در كاهش جرم و تعداد ذرات اثرگذار می باشد همینطور این قطعه هیدروكربن های نسوخته را جذب می كند و حتی در جذب مونواكسیدكربن تا حد قابل توجهی اثرگذار می باشد.

وی با تاكید بر اینكه نكته كه «فیلتر دوده یك قطعه لوكس و فانتزی نیست» اظهار داشت: فیلتر یك قطعه كاملا شناخته شده و اثبات شده است و تا بیشتر از ۹۵ درصد بر كاهش ذرات اثرگذار است. به همین علت در آینده قطعه كاتالیست - كه روی خودروهای سواری نصب می شود- به لحاظ ساختاری به سمت تكنولوژی مشابه فیلتر دوده سوق پیدا می كند.

این عضو هیات علمی دانشگاه بهشتی با اشاره به فراگیر شدن استفاده از فیلتر دوده برای خودروهای دیزلی در جهان اظهاركرد: گاهی یك فناوری نوظهور است و كارشناسان در مورد اثرگذاری آن بحث و بررسی می كنند و اختلاف نظر دارند و لازم است كه آن قطعه مورد آزمایش قرار گیرد اما فیلتر دوده بعنوان یك فناوری رایج و اثبات شده شناخته می گردد و حتی برای نصب آن روی خودروهای دست دوم، استاندارد و دستورالعمل هایی در دنیا وجود دارد.

رشیدی در مورد اظهار نظر شورای شهر تهران در خصوص اینكه اولویت ما نوسازی ناوگان اتوبوسرانی تهران است نه خرید و نصب فیلتر دوده، اظهار داشت: اگر شورای شهر تهران اعلام نماید كه همه خودروهای فرسوده جمع آوری و خودروهای نو جایگزین آن می شود، اتفاق خوبی است و به صورت قطع بهترین و ایده آل ترین حالت این است كه «اتوبوس های نو» مجهز به فیلتر دوده وارد نماییم اما باید با نگاه منطقی و واقع بینانه این سئوال را بپرسیم كه تا چد حد توان مالی برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی وجود دارد؟

نگاه واقع بینانه؛ توان مالی برای نوسازی همه اتوبوس های تهران وجود ندارد

به گفته این استاد دانشگاه شهید بهشتی، رویكرد واقع بینانه نشان داده است كه اتوبوس های موجود حداقل باید تا ۱۰، ۱۵ سال آینده هم كار كنند و امكان مالی برای از رده خارج كردن آنها وجود ندارد ازاین رو در شهری مثل تهران چاره ای نداریم جز نصب فیلتر دوده روی اتوبوس های كاركرده.

با توجه به مصوبه نصب فیلتر دوده روی خودروهای دیزلی، رشیدی كه خود در جریان تصویب این طرح حضور داشته است، در مورد تاریخچه این مصوبه اظهاركرد: در آذرماه سال ۱۳۹۲ در سازمان حفاظت محیط زیست بررسی های مختلف در مورد برنامه های كاهش آلودگی هوا در كشورهای مختلف و كلانشهرهای بزرگ شروع كردیم و پیش نویس مصوبه ای را - كه نصب فیلتر دوده هم بخشی از آن بود- تهیه كردیم. خوشبختانه این طرح در سال ۱۳۹۳ بدون هیچ مقاومتی و با كمترین تغییر در هیات وزیران به تصویب رسید كه بر مبنای آن وزارتخانه های كشور (از طریق شهرداری ها) و راه وشهرسازی مكلف شدند كه خودروهای دیزلی را مجهز به فیلتر ذرات معلق كنند و ۲۴ ماه برای اجرای این طرح ۲۴ ماه فرصت داده شد.

به گزارش خرید و فروش حیوان خانگی به نقل از ایسنا، رأی منفی اعضای شورای شهر تهران به تخصیص بودجه برای خرید و نصب فیلتر دوده، هفته پیش واكنش سازمان حفاظت محیط زیست را هم برانگیخت و مسعود تجریشی - معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست - اعلام نمود: اگر در اجرای سیاست ها و مصوبات حوزه كاهش آلودگی هوا مغایر قانون عمل شود، سازمان محیط زیست بر مبنای قانون هوای پاك اجبار دارد كه موارد را به قوه قضاییه ارجاع دهد.

وی همینطور با اشاره به سوابق قانونی نصب فیلتر دوده اظهار داشته بود: استفاده از فیلتر دوده برای كنترل آلودگی خودروهای دیزلی، روش آزموده در همه دنیاست و در مصوبات مختلف هیأت وزیران و حتی در مصوبات خود شورای اسلامی تهران هم آورده شده است. عطف به قانون هوای پاك، مصوبات هیأت وزیران در سال های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۵، آیین نامه های ماده ۲ و ماده ۸ قانون هوای پاك استفاده از فیلتر دوده برای خودروهای دیزلی در حال تردد بخصوص ناوگان حمل و نقل عمومی و دیزلی های نو الزامی است و برای حفظ سلامت مردم و حذف خطر سرطان ناشی از دود دیزل ها باید اجرایی شود.

به گزارش خرید و فروش حیوان خانگی به نقل از ایسنا، فیلتر جاذب دوده قطعه كاهش ذرات معلق خروجی از خودروهای دیزلی است. نصب فیلتر دوده به منظور حذف ذرات معلق خروجی از اگزوز خودروهای دیزلی از سال ۱۹۹۴ میلادی در كل دنیا شروع شده است.




1397/10/09
14:19:08
5.0 / 5
4429
تگهای خبر: آلودگی , حفاظت , خرید , سلامت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
خرید و فروش حیوان خانگی خرید و فروش حیوان خانگی
petfind.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خرید و فروش حیوان خانگی محفوظ است

خرید و فروش حیوان خانگی

انواع حیوانات خانگی و لوازم و خوراک