به مناسبت روز جهانی بدون خودرو

ضرورت فرهنگ سازی و تأمین زیرساخت ها برای ترویج استفاده از دوچرخه

ضرورت فرهنگ سازی و تأمین زیرساخت ها برای ترویج استفاده از دوچرخه به گزارش خرید و فروش حیوان خانگی هر ساله در روز ۲۲ سپتامبر مسؤلان و دوستداران محیط زیست در بعضی از شهرهای بزرگ جهان با گرامی داشت «روز جهانی بدون خودرو» رانندگان را به دل كندن از خودرو ها تشویق می كنند و مردم هم بدون خودرو ها و وسایل نقلیه خود با پای پیاده یا دوچرخه به رفت وآمد می پردازند تا به حفظ محیط زیست كمك كنند و هم در این روز از آلاینده های هوا بكاهند. یك پژوهشگر محیط زیست می گوید: در ایران مشكلات جدی در حوزه استفاده شهروندان از دوچرخه وجود دارد كه لزوم دارد علاوه بر تأمین زیرساخت های لازم در این حوزه فرهنگ سازی شود.



محمد درویش در گفت و گو با ایسنا درباره روز جهانی بدون خودرو اظهار داشت: بعد از آنکه متخصصان طراحی مبلمان شهری متوجه شدند که وضعیت سکونتگاه های شهری به شرایط بن بست نزدیک می شود و هر قدر اتوبان ها، بزرگراه ها و تقاطع های غیر همسطح بیشتری راه اندازی می کنند و هرقدر کیفیت خودرو ها و سوخت ها را بهبود می بخشند نه تنها مشکلات ترافیکی و آلودگی هوا حل نمی گردد به این نتیجه رسیدند که استفاده از خودرو علت اصلی همه مشکلاتی است که در زیست شهری با آن روبه رو هستیم چونکه طراحی مبلمان شهری برپایه تصویر خودروسواری به منزله چراغ سبزی است به جهت اینکه خودرو های بیشتری وارد شهر شوند و شهروندان ترافیک های سنگین تری را تحمل کنند که در نتیجه منجربه افزایش آلودگی هوا و کم تحرکی می شود.

وی افزود: به همین علت روز ۲۲ سپتامبر را بعنوان روز جهانی بدون خودرو را در دنیا نامگذاری کردند و تلاش می کنند شهرهایی را طراحی نمایند که در آن مردم به صورت داوطلبانه خودرو های شخصی خویش را کنار بگذارند، از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند، مسیرهایی را پیاده روی و گاهی از دوچرخه استفاده کنند.

درویش استفاده از دوچرخه را یکی از طریق های برگزاری روز جهانی بدون خودرو و در دراز مدت کاهش آلودگی هوا برشمرد و اظهار داشت: در ایران مشکلات جدی در حوزه استفاده شهروندان از دوچرخه وجود دارد چونکه در شهرهای بزرگ مسافتی که شهروندان باید از محل سکونت خود تا محل کار یا مقصد مورد نظر خود طی کنند عموما بیشتر از پنج کیلومتر است این در حالیست که استفاده از دوچرخه برای پیمودن مسیرهای بیشتر از ۵ کیلومتر سفارش نمی گردد و به جای آن استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی پیشنهاد می شود اما ناوگان حمل و نقل عمومی هم گاهی پاسخگوی جمعیت شهرهای بزرگ کشور نیست و در عین حال در شهرهای کوچک که مسافت های کمتری برای رسیدن به مقصد طی می شود هم شاهد مشکلات زیادی در زمینه استفاده از دوچرخه هستیم.

این پژوهشگر و فعال محیط زیست افزود: متاسفانه در ایران مشکلات فرهنگی زیادی در زمینه استفاده شهروندان از دوچرخه وجود دارد به صورتی که تصور می شود شخصی که از دوچرخه استفاده می نماید از امکان مالی لازم برای تهیه خودروی شخصی یا از منزلت اجتماعی درخور برخوردار نیست ازاین رو لازم است به کمک رسانه ها، سریال های تلویزیونی و فیلم های سینمایی در زمینه ترویج استفاده از دوچرخه فرهنگ سازی شود همینطور لزوم دارد مردم شاهد استفاده نمایندگان مجلس و رهبران سیاسی کشور از دوچرخه و وسایل حمل و نقل عمومی و گاهی پیاده پیمودن برخی مسیرها باشند تا بدین سان این پندار باطل که هرقدر خودروی شخصی فردی جدیدتر و بهتر باشد از شخصیت و منزلت اجتماعی والاتری برخوردار می باشد را از بین ببریم.

وی افزود: شهردار بوگوتا - پایتخت کشور کلمبیا - می گوید که نشانه یک شهر توسعه یافته برخورداری مردم فقیر از خودروی شخصی نیست بلکه استفاده نخبگان و ثروتمندان آن شهر از وسایل حمل و نقل عمومی و دوچرخه است.

مدیرکل اسبق مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست درباره موانع موجود در زمینه استفاده از دوچرخه و دوچرخه های اشتراکی در سطح شهرهای کشور اظهار داشت: نخستین قدم برای حرکت به سمت استفاده از دوچرخه های شخصی و اشتراکی آماده سازی زیرساخت های لازم همچون ایجاد مسیرهای ایمن دوچرخه سواری و نظارت نیروی انتظامی بر این مسیرها است. حالا بیشتر از ۱۷۰۰ کیلومتر مسیر ایمن دوچرخه سواری در کشور وجود دارد اما به علت اینکه نیروی انتظامی نظارت کافی بر این مسیرها نمی کند شاهد توقف خودرو ها و تردد موتورسیکلت ها در این مسیرها هستیم.

درویش در ادامه تصریح کرد: لازم است نیروی انتظامی همانطور که با رانندگانی که از کمربند ایمنی استفاده نمی کردند با قاطعیت برخورد کرد در برخورد با رانندگان خودرو ها و موتورسیکلت هایی که از مسیرهای ایمن دوچرخه سواری استفاده می نمایند هم قاطعیت به خرج دهد و آنان را جریمه کند تا مردم قوانین مربوط به مسیرهای دوچرخه سواری را جدی بگیرند و رعایت نمایند.

وی ضمن بیان اینکه حالا به علت شیوع کرونا استفاده مردم از وسایل حمل و نقل عمومی سفارش نمی گردد، اظهار داشت: با عنایت به این که دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا اسفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را سفارش نمی کنند و حتی طرح های ترافیک را ملغی کرده اند تنها گزینه پیش رو برای کاهش آلودگی هوا و استفاده نکردن از خودرو های شخصی این است که مردم از دوچرخه استفاده کنند. به همین خاطر حدود دو ماه پیش وزارت کشور ایران برپایه پروتکل های سازمان بهداشت جهانی بخشنامه ای برای سازمان های شهرداری سراسر کشور در خصوص کوشش برای طراحی و گسترش مسیرهای ایمن دوچرخه سواری صادر کرد که شهرداری های بعضی از شهرها مانند مشهد، یزد و شیراز به خوبی از این بخشنامه حمایت کردند اما بعضی از شهرهای دیگر نسبت به گسترش مسیرهای ایمن دوچرخه سواری اقدامی نکردند.

درویش در انتها صحبت های خود اظهار داشت: امیدوارم سال جاری روز جهانی بدون خودرو با حضور همه اقشار جامعه، چه زن و چه مرد دوچرخه سوار در سرتاسر کشور برگزار گردد.





منبع:

1399/06/31
13:34:00
5.0 / 5
253
تگهای خبر: آلودگی , بهداشت , حفاظت , دام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
خرید و فروش حیوان خانگی خرید و فروش حیوان خانگی
petfind.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خرید و فروش حیوان خانگی محفوظ است

خرید و فروش حیوان خانگی

انواع حیوانات خانگی و لوازم و خوراک