معاون سازمان حفاظت محیط زیست:

ذرات معلق هوای تهران ۳ برابر استاندارد جهانی است، مجوز انتقال آب داده نشده است

ذرات معلق هوای تهران ۳ برابر استاندارد جهانی است، مجوز انتقال آب داده نشده است خرید و فروش حیوان خانگی: معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینكه از كلیه دستگاه های اجرایی در مورد روند اجرای مصوبات كاهش آلودگی هوا گزارش گیری كرده ایم، اظهار داشت: خیلی از دستگاه ها به علت كمبود بودجه و عدم تخصیص اعتبارات نتوانستند به تعهداتشان عمل كنند.



به گزارش خرید و فروش حیوان خانگی به نقل از ایسنا، مسعود تجریشی در نشست خبری با مبحث تشریح تكالیف دستگاه ها در اجرای قانون هوای پاك كه امروز در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، اظهار نمود: خیلی از مواد مصوبه ۹۵ هم نیاز به سیاستگذاری دارد كه درصورت تحقق این امر امكان اقدامات مناسب تولید می گردد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار داشت: خیلی از كشورهایی كه طی سال های گذشته مشكل آلودگی هوا داشتند از دهه ۸۰ به این نتیجه رسیدند كه باید بر مبنای یك قانون جامع در این زمینه عمل كنند؛ قانونی كه همه دستگاه ها را موظف به اجرای تكالیفی در زمینه كاهش آلودگی هوا كند.

وی با اشاره به تصویب قانون هوای پاك در مجلس شورای اسلامی و ابلاغ آن در مرداد ماه امسال اظهار داشت: بر مبنای این قانون، وظایف كلیه دستگاه های اجرایی برای كاهش آلودگی هوا مشخص شده است. لازم به ذكر است كه سازمان حفاظت محیط زیست یك دستگاه اجرایی نیست بلكه بعنوان یك نهاد حاكمیتی و نظارتی بر عملكرد دستگاه های مختلف در قبال قانون هوای پاك عمل می كند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینكه به منظور اجرای قانون هوای پاك باید آئین نامه هایی توسط دستگاه های اجرایی تهیه و تدوین شود، اظهار نمود: نظارت این سازمان بر روند اجرای قانون هم بر اساس این آئین نامه ها مشخص خواهد شد.

تجریشی در ادامه با اشاره به اینكه در سال های ۱۳۹۰، ۱۳۹۳ و ۱۳۹۵ سه مصوبه هیات وزیران در زمینه كاهش آلودگی هوا داشته ایم، اظهار نمود: این مصوبات به صورت تكاملی تعهدات دستگاه های مختلف را نسبت به كاهش آلودگی هوا مشخص كرده است. در مصوبه ۱۳۹۵ تقسیم بندی بین منابع متحرك و ثابت آلودگی هوا صورت گرفت و وظایف هر یك از دستگاه های اجرایی مشخص شد و سازمان حفاظت محیط زیست هم وظیفه نظارت بر اجرای این مصوبه را بر عهده دارد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینكه برخی اقدامات در همه كشورهایی كه دچار آلودگی هوا هستند مورد توجه قرار می گیرد، اظهار داشت: با عنایت به نمونه گیری های انجام شده در بعضی از كلانشهرها و بررسی این نمونه ها به این جمع بندی رسیده ایم كه در كلانشهرها سوخت، عامل اصلی تولید ذرات معلق است. در شهر تهران با عنایت به مطالعات صورت گرفته، دلیل عمده آلودگی به ذرات معلق بر می گردد ازاین رو مهمترین آلاینده تهران در شرایط حاضر ذرات معلق است كه از احتراق ناقص و كیفیت نامناسب سوخت تولید می گردد.

تجریشی با تاكید بر اینكه نظارت بر كیفیت سوخت تولیدی بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است و طبق قانون این سازمان باید سه ماه یكبار سوخت توزیعی در كشور را مورد پایش قرار دهد، اظهاركرد: طی ماه های آذر و دی پایش كیفیت سوخت در كلانشهرها به جای سه ماه یكبار به هفته ای یكبار رسید.
در هر سال دو درصد افزایش مصرف سوخت داشته ایم
وی با اشاره به افزایش مصرف بنزین طی چهار سال اخیر اضافه كرد: در هر سال دو درصد افزایش مصرف سوخت داشته ایم. در فصل سرما در بعضی كلانشهرها مثل تهران بروز پدیده وارونگی دما در كنار افزایش مصرف سوخت و پایداری هوا سبب افزایش آلودگی می گردد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اضافه كرد: مهمترین مسئله آلودگی هوا ذرات معلق ناشی از مصرف سوخت است. این ذرات با استفاده از ریه وارد بدن و خون انسان می شوند و عوارض بهداشتی و سلامتی بسیاری به دنبال دارند.

به گفته تجریشی در شش ماهه دوم سال به علت بروز پدیده وارونگی دما شاهد تشدید آلودگی هوا هستیم. ذرات معلق می تواند ناشی از نیروگاه ها، فعالیت های صنعتی، سوخت زباله و خودروها باشد اما سوخت و احتراق ناقص عمده ترین بخش را در تولید ذرات معلق كمتر از ۲. ۵ میكرون دارد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح كرد: طی سال های گذشته توانستیم برخی آلاینده ها را مدیریت نماییم ولی هم اكنون ذرات معلق مهمترین مسئله در آلودگی هوای شهرها بخصوص تهران است. مقدار ذرات معلق در تهران ۳۲ میكروگرم در متر مكعب است این در حالیست كه استاندارد جهانی ۱۰ میكروگرم در متر مكعب است. ازاین رو سه برابر حد استاندارد جهانی ذرات معلق در هوای تهران وجود دارد.

تجریشی اظهار نمود: اندازه گیری ها از آن حكایت می كند كه از ۲۳ به بعد میانگین ذرات معلق افزایش می یابد كه تردد وسایل نقلیه سنگین فرسوده علت عمده آن است.

وی ادامه داد: با عنایت به ایمنی كه وزارت راه در جاده ها در نظر گرفته تردد كامیون ها با عمر بالا در جاده ها ممنوع می باشد. به همین علت كامیون های فرسوده به سمت شهر سرازیر شده اند همینطور در طول روز اتوبوس های فرسوده امكان تردد در شهر را دارند اما این دستگاه ها هم امكان تردد در جاده ها را ندارند. ازاین رو ناوگان اتوبوسرانی و كامیون ها سهم قابل توجهی در تولید ذرات معلق دارند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اضافه كرد: بر مبنای مطالعات سال ۱۳۹۵ سهم خودروهای سواری اعم از شخصی، ون و تاكسی در تولید آلودگی سه درصد است. علی رغم اینكه این دستگاه ها ۸۰ درصد ناوگان را تشكیل می دهند هچنین موتورسیكلت ها در تولید آلودگی ۱۲ درصد سهم دارند اما در این میان بیشترین سهم با میزان ۸۵ درصد متعلق به اتوبوس ها و كامیون ها است.

تجریشی تصریح كرد: بیشترین ذرات معلق در تهران از ناوگان فرسوده حمل و نقل و باری نشأت می گیرد ازاین رو بر مبنای یكی از مصوبات كارگروه كاهش آلودگی هوا تردد كامیون ها در سطح شهر تا نیمه بهمن ماه ممنوع شده است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مصوبه سال ۹۴ برای وسایل نقلیه دیزلی اظهار نمود: بر مبنای این مصوبه قرار شد وسایل نقلیه دیزل با استاندارد یورو۴ به علاوه فیلتر دوده وارد چرخه مصرف شود البته سوخت دیزل باید استاندارد و میزان گوگرد آن پایین باشد و در صورتی كه خودروی دیزلی نو و استاندارد از سوخت مرغوب و با كیفیت استفاده نكند فیلتر دوده آن از بین می رود.

به گفته تجریشی وزارت نفت نمی تواند بیش از ۵۰ درصد از گازوئیل مورد نیاز ماشین آلات سنگین را با استاندارد یورو۴ تولید نماید ازاین رو اگر كامیون هم نو باشد ولی سوخت، استاندارد نباشد به هدف اصلی كه كاهش آلودگی هوا است دست نمی یابیم.
تجریشی با اشاره به اینكه وزارت نفت باید كریدورهای توزیع سوخت كه به سمت شهرهای بزرگ هستند را شناسایی كند و در این مناطق تنها سوخت استاندارد عرضه نماید، اظهار داشت: وزارت نفت اعلام می كند كه در شرایط كنونی امكان شناسایی این كریدورها و رساندن سوخت استاندارد را به این مناطق ندارد ازاین رو به لحاظ اجرایی به علت نبود زیرساخت ها در زمینه تولید گازوئیل استاندارد با مشكلاتی روبرو هست
به منابع مالی برای تغییر سامانه انتقال گازوئیل نیاز است
وی ادامه داد: برای تغییر سامانه انتقال گازوئیل و تولید شبكه جدید احتیاج به منابع مالی داریم ازاین رو وزارت نفت نمی تواند در كوتاه مدت نسبت به توزیع گازوئیل استاندارد در همه مناطق اقدام نماید.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه اظهار نمود: گزارش عملكرد دستگاه های مختلف در زمینه عمل به مصوبات و تعهداتشان را برای عرضه به رئیس جمهور و ریاست سازمان حفاظت محیط زیست آماده كرده ایم. بر مبنای تصمیمات جدید دبیرخانه كارگروه كاهش آلودگی هوا به سازمان حفاظت محیط زیست منتقل شده است تا بتوانیم اجرای مصوبات كاهش آلودگی هوا را با جدیت پیگیری نماییم. در این شرایط سازمان حفاظت محیط زیست علاوه بر نظارت بر اجرای مصوبات باید راهكار اجرای قوانین و مسیر رفع موانع را هم مشخص نماید همینطور با كنسرسیوم ۱۳ دانشگاه برتر هم توافقنامه ای امضاء كرده ایم تا پشتوانه علمی و فنی را هم فراهم نماییم.

تجریشی تصریح كرد: گزارش اقدامات دستگاه های مختلف در زمینه كاهش آلودگی هوا روی سایت سازمان حفاظت محیط زیست قرار خواهد گرفت تا همه مردم در جریان اقدامات دستگاه های اجرایی برای كاهش آلودگی هوا باشند.

وی با اشاره به برنامه جامع كاهش آلودگی هوای تهران، اظهار داشت: با عنایت به مصوبات دولت، شهرداری تهران در زمینه كاهش آلودگی هوا برای تهران برش اقدامات را تدوین و مشخص كرده كه طی پنج سال آینده با تامین منابع مالی چه اقداماتی می تواند برای كاهش آلودگی هوا انجام دهد همینطور در این برنامه اثربخشی اقدامات هم به صورت كمی تعیین شده است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به پایش سوخت توزیعی در كشور اظهار نمود: بر مبنای اندازه گیری ها آروماتیك سوخت در حد استاندارد است همینطور در صورت افتتاح كامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس امكان توزیع سوخت استاندارد برای همه شهرها وجود تولید می گردد. هم اكنون طبق توافقی كه با وزارت نفت داشتیم در كلیه كلانشهرها سوخت یورو۴ توزیع می گردد اما سوخت سایر شهرها یورو۲ است.
ضرورت خروج ۱۰ هزار اتوبوس فرسوده از سامانه حمل و نقل عمومی
وی با اشاره به لزوم نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی بعنوان یكی از مواد مصوبه سال ۹۵ اظهار نمود: ۱۰ هزار اتوبوس فرسوده داریم كه باید از سامانه حمل و نقل عمومی خارج شوند. هم اكنون خوشبختانه بحث تامین اعتبار به شكل فایننس با سه كشور چین، ایتالیا و كره نهایی شده است و طی یك ماه آینده بحث نوسازی اتوبوس ها به صورت دقیق مشخص خواهد شد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به تولید، واردات موتور و خودروهای برقی بعنوان یكی از مواد مصوبه ۹۵ اظهار نمود: متاسفانه در این زمینه اقدام خاصی صورت نگرفته و این مصوبه اجرایی نشده است.

تجریشی در ادامه اظهار نمود: تا سال ۹۲، ۷۹۸۸ اتوبوس در شهر تهران وجود داشت كه ۹۷ درصد آنها فرسوده می باشند. سن فرسودگی اتوبوس ها هشت سال است همینطور بر مبنای آمارهای این سال ۲۹ هزار و ۱۱۷ دستگاه كامیون در تهران تردد می كرد كه بر مبنای سن فرسودگی این كامیون ها - كه ۱۵ سال است- ۳۴ درصد آنها فرسوده بودند. تعداد موتورسیكلت ها در تهران بیش از یك میلیون دستگاه برآورد شد كه با عنایت به سن فرسودگی آنها كه پنج سال است بیش از ۸۰ درصد این دستگاه ها فرسوده می باشند.
بررسی طرح یك ماهه تعطیلی مدارس این هفته در هیات دولت
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در مورد طرح پیشنهادی این سازمان در خصوص تعطیلی مدارس در ۱۵ آذر تا ۱۵ دی ماه اظهار نمود: این طرح پیشنهادی برای مناطق سردسیر است و شامل همه مناطق كشور نمی گردد. در هفته جاری این طرح در هیات دولت مورد بررسی قرار خواهد گرفت و پس از تصویب دولت به مجلس عرضه می گردد.

تجریشی در ادامه در مورد اجرای طرح ترافیكی جدید در تهران اظهار نمود: مدل طرح ترافیكی جدید خوب است اما قیمت گذاری عوارض مبحث حائز اهمیتی است كه باید مورد توجه قرار گیرد. بر مبنای نظر برخی كارشناسان این نحوه قیمت گذاری بازدارندگی تولید نمی كند ازاین رو اصل مدل را قبول دارم اما باید اشكالات آن رفع گردد.

به گفته تجریشی طبق بررسی ها ۲۰ كشور دنیا طرحی مشابه طرح ترافیكی جدید اجرا كرده اند كه در ۱۶ كشور موفقیت آمیز بوده است و چهار كشوری كه در اجرای این طرح موفق نبوده اند كشورهای آسیایی هستند.

وی تصریح كرد: كاهش آلودگی ناشی از اجرای طرح ترافیكی جدید باید توسط شهرداری و طبق مدلها پیش بینی شود.

تجریشی با اشاره به بخشنامه اخیر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص لزوم اطلاع رسانی دقیق از جانب بخش های مختلف این سازمان اظهار نمود: سیاست ما این نیست كه اگر هوا آلوده باشد از اعلام آن خودداری نماییم بلكه سیاست ما آن است كه مردم در جریان دقیق اطلاعات باشند.

وی با اشاره به اینكه عدم توفیق دولت ها طی سال های گذشته در زمینه كاهش آلودگی هوا باید مورد بررسی قرار گیرد، اظهار داشت: یكی از دلایلی كه سبب شده در سال های گذشته موفقیتی در زمینه كاهش آلودگی هوا نداشته باشیم این است كه برنامه ها به صورت آرمان گرایانه تدوین و بدون توجه به منابع مالی و توان كشور تهیه شده است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به ارزیابی اثرات زیست محیطی پروژه های مختلف توسعه ای اظهار نمود: ۲۴۰ پروژه منتظر ارزیابی زیست محیطی سازمان بودند كه بعضی از این پروژه ها مربوط به ۱۳ سال پیش بود. طبق قولی كه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به رئیس جمهور داده بود قرار شد طی چهار ماه تعیین تكلیف این پروژه ها صورت گیرد. همین اتفاق هم افتاد و تعیین تكلیف بیشتر این پروژه ها تابحال صورت گرفته است.

تجریشی تصریح كرد: سازمان حفاظت محیط زیست تابحال به هیچ پروژه ای مجوز نداده است. تنها مجوزی كه امروز مقرر است صادر شود مجوز تاسیس یك نیروگاه در ساوه است.

به گفته وی تابحال تنها تعیین تكلیف برای پروژه ها صورت گرفته و هیچ مجوزی همچون مجوز انتقال آب داده نشده است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در انتها اظهار نمود: هفته هوای پاك با شعار «قانون هوای پاك، قانون نفس» از امروز شروع شده است. برای اجرای قانون هوای پاك در دستگاه های مختلف باید به وظایف و تكالیف خود عمل كنند.




1396/10/23
23:03:22
5.0 / 5
179
تگهای خبر: آلودگی , حفاظت , دام , سوخت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۲
خرید و فروش حیوان خانگی خرید و فروش حیوان خانگی
petfind.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خرید و فروش حیوان خانگی محفوظ است

خرید و فروش حیوان خانگی

انواع حیوانات خانگی و لوازم و خوراک