روند صعودی آلودگی هوای تهران به گزارش خرید و فروش حیوان خانگی، رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: پس از سال 97 به سبب شرایط جوی خاص، تقریباً یک روند صعودی ثابت آلودگی در شهر تهران به ثبت رسید. سال 1402 آلودگی هوای این شهر با کاهش نسبی رو به رو شد که 119 روز در محدوده ناسالم ثبت گردید اما متاسفانه در طول سال 1403 روند آلودگی بار دیگر افزوده شد. به گزارش خرید و فروش حیوان خانگی به نقل از ایسنا، احمد طاهری در هشتمین جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا - که امروز با حضور محمدجعفر قائم پناه - معاون اجرائی رئیس جمهوری - و شینا انصاری - رئیس سازمان حفاظت محیط زیست - در نهاد ریاست جمهوری برگزار گردید، بر اولویت یافتن حل معضل آلودگی هوای تهران تأکید نمود. وی با اشاره به گزارش های نظارتی اظهار داشت: تهران چهارمین شهر آلوده کشور از نظر تعداد روزهای آلوده در سه سال قبل بوده است که ۳۲ درصد روزها شاخص کیفیت هوای بالاتر از ۱۰۰ ( در محدوده ناسالم) را به ثبت رسانده است، با اینحال از آن جا که برمبنای شاخص کیفیت هوا، اهواز و زاهدان شهرهایی هستند که از آلودگی هوای طبیعی و ریزگردها متاثر شدند شهر تهران را می توان بعد از اصفهان دومین شهر صنعتی کشور قلمداد کرد که بیشترین روزهای ناسالم را در حوزه آلودگی هوا به ثبت کرده است. رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: آمار از سال ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۳ نشان میدهد که پس از سال ۹۷ به دلیل شرایط جوی خاص، تقریباً یک روند صعودی ثابت آلودگی در شهر تهران به ثبت رسید. سال ۱۴۰۲ آلودگی هوای این شهر با کاهش نسبی رو به رو شد که ۱۱۹ روز در محدوده ناسالم ثبت گردید اما متاسفانه در طول سال ۱۴۰۳ روند آلودگی بار دیگر افزایش پیدا کرد و به ۱۴۷ روز رسید. طاهری اضافه کرد: تهران از نظر مواجهه جمعیت با آلودگی، در اولویت اول قرار دارد. به همین دلیل آلودگی هوای تهران نسبت به دیگر کلانشهرها با اولویت بالاتر مطرح می شود. برمبنای آمار، تنها دو درصد از روزهای سالیان ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ پاک بود و در مقابل ۶۷ درصد در محدوه قابل قبول و حدود ۳۷ درصد روزها در محدوده ناسالم قرار داشت که از این مقدار ۳۲ درصد ناسالم برای گروههای حساس و پنج درصد برای تمامی اقشار جامعه ناسالم بوده است. وی افزود: از میان این روزهای ناسالم، ۶۶ درصد مربوط به آلاینده ذرات معلق کوچک تر از ۲.۵ میکرون و ۲۱ درصد نیز به علت افزایش آلاینده ازن بوده است. ذرات معلق کوچک تر از ۱۰ میکرون ۱۰ درصد و نیتروژن دی اکسید با سه درصد آلاینده های بعدی شاخص شهر تهران را تشکیل دادند. رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: ازن یک آلاینده ثانویه است، به این معنا که منبع انتشاری ندارد. این آلاینده از اکسیدهای نیتروژن و ترکیبات آلی فرار است که عمدتا از تبخیر سوخت در جو تشکیل می شود. ذرات معلق دارای دو دسته اولیه و ثانویه هستند. ذرات اولیه مستقیماً به صورت ذرات و ذرات ثانویه به صورت گاز منتشر می شوند و در جو تشکیل ذرات می دهد. تحلیل ذرات هوای تهران نشان میدهد که اکسیدهای نیتروژن بالاترین سهم را در تشکیل ذرات ثانویه دارد. در نتیجه انتشار ذرات معلق و انتشار اکسیدهای نیتروژن به عنوان دو اولویت کاهش آلودگی هوای تهران باید بررسی شود این در حالیست که غلظت ذرات معلق در تهران سه برابر حد مجاز ملی و بالاتر از شش برابر رهنمود سازمان جهانی بهداشت گزارش شده است. همین طور روند طولانی مدت ذرات معلق نیز یک روند افزایشی پیوسته داشته است. طاهری در ادامه اظهار داشت: ۶۱ درصد از انتشار ذرات معلق از منابع متحرک و ۳۹ درصد از منابع ساکن ناشی می شود. از منابع متحرک، خودرو های سنگین ۱۶ درصد، خودرو های سواری ۱۴ درصد و موتورسیکلت ها نیز سهم قابل توجهی در آلودگی هوا دارند. رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم اظهار داشت: برمبنای محاسبات تلفیقی از سهم آلاینده ها و میزان تأثیر بر روزهای ناسالم، اولویت بندی ناوگان حمل و نقل آلاینده مشخص شده است که خودرو های سواری با ۳۱ درصد، کامیون ها با ۲۲ درصد و موتورسیکلت ها با ۱۴ درصد دسته بندی می شود. در مجموع، ناوگان سبک شامل سواری، موتورسیکلت، وانت و تاکسی ها ۵۵ درصد سهم در ایام ناسالم شهر تهران دارند. طاهری در این نشست، با تکیه بر قانون هوای پاک و ماده شش آن در حوزه معاینه فنی وسایل نقلیه اظهار داشت: اگر اجرای معاینه فنی در ناوگان سواری بطور کامل صورت گیرد، کاهش ۲۱ درصدی در انتشارآلاینده ها حاصل خواهد شد؛ رقمی که می تواند تأثیر قابل توجهی در بهبود کیفیت هوای تهران داشته باشد. با این وجود، آمار نشان میدهد که روند مراجعه به مراکز معاینه فنی کاهشی بوده است؛ سال ۱۴۰۱ یک میلیون و ۷۲۰ هزار مراجعه، سال ۱۴۰۲ یک میلیون و ۶۷۰ هزار، سال ۱۴۰۳: یک میلیون و ۴۹۰ هزار راجعه ثبت شده است. این در شرایطی است که تعداد کل ناوگان سواری تهران ۳ میلیون و ۷۳۰ هزار است، بالاتر از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو (یعنی حدود ۶۰ درصد ناوگان سواری) به مراکز معاینه فنی مراجعه نکرده اند. رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم اضافه کرد: از میان خودروهایی که مراجعه کردند، ۷۳ درصد موفق به دریافت معاینه فنی شدند و ۲۷ درصد مردود شدند. از این میان، ۱۳ درصد مردودی ها به علت آلایندگی خودرو بوده است. با مقایسه این نسبت به خودروهایی که اصلاً مراجعه نکرده اند، تخمین زده می شود که بالاتر از ۳۰۰ هزار خودروی آلاینده در سطح شهر تهران درحال عبور هستند. ایشان سپس به چالش های اجرای معاینه فنی نیز اشاره نمود و تعدادی از آنها را عدم اعمال جریمه برای خودرو های فاقد معاینه فنی، تخلفات موجود در پروسه معاینه فنی، عدم تطبیق بین مدت زمان معافیت معاینه فنی و تضمین خودرو ها اعلام نمود. طاهری با مرور قانون هوای پاک، اصرار کرد که سه بند در قانون برای الزامی بودن معاینه فنی وجود دارد که الزام به انجام معاینه فنی برای همه وسایل نقلیه موتوری (سبک، نیمه سنگین و موتورسیکلت)، متوقف کردن خودرو های بدون معاینه فنی و صدور جریمه روزانه توسط پلیس راهور و تعیین مبلغ جریمه روزانه ۱۰۰ هزار تومان برای کلان شهرها از اسفند ۱۴۰۳ به بعد است که با این وجود، اجرائی نمی شود و پیگیری برای اجرای کامل این قوانین لازم است. وی با اعلان اینکه در سال ۱۴۰۱ برای درآمد قانون هوای پاک لحاظ شده ۳۰۰ میلیارد تومان بوده که ۳۰۹ میلیارد تومان محقق شده است؛ در سال ۱۴۰۲، ۱۴۰ میلیارد تومان بوده است که با ۲۴۱ میلیارد تومان، معادل ۱۷۲ درصد محقق شده است، اما در سال ۱۴۰۳ از ۵۴۰ میلیارد تومانی که پیش بینی شده، چیزی حدود ۷۶ میلیارد تومان یعنی معادل ۱۴ درصد محقق شده است. طاهری اظهار داشت: یکی از مهم ترین ابزارهایی که در نظارت و معاینه فنی استفاده می شود، دوربین های محدوده طرح کاهش است که در کلان شهرها وجود دارد. طبق استعلام هایی که در محدوده انجام شده، ۲۴ درصد خودرو ها فاقد معاینه فنی هستند؛ ۲۴ درصد خودروهایی که در محدوده ثبت پلاک شده اند. وی ادامه داد: تعداد کل داده هایی که در تهران به ثبت رسیده، ۱۶۹ میلیون استعلام بوده که حدود ۴۰ میلیون آن فاقد معاینه فنی بوده است. در ادامه عنوان شد که این جلسه، پس از ۵ جلسه از دی ماه سال گذشته، از هفته هوای پاک، خروجی تمام موارد است. رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم اظهار داشت: در صورت وصول، مبلغ می توانست در حوزه حمل و نقل عمومی نیز مصرف بشود. وی لطمه شناسی کل پروسه اضافه کرد: معاینه فنی می تواند تأثیر زیادی در حقیقت کاهش آلایندگی ناوگان حمل و نقل داشته باشد. درصد مراجعه حدودا کمتر از ۳۰ درصد است. دلیل آن، این است که معاینه فنی اعمال قانون نمی شود و دلیل اعمال قانون نشدن نیز این است که از زیرساخت مهمی به اسم دوربین های محدوده کاهش، بمنظور اعمال قانون استفاده نمی شود و برمبنای لطمه شناسی، دلیل عدم استفاده از دوربین ها، ارتباط بین سه نهادی است که در این مجموعه نقش دارند؛ مجموعه «سیمفا» در وزارت کشور، پلیس راهور و شهرداری های کلان شهرها که در این نشست بصورت خاص شهرداری تهران است. وی ضمن شرح پروتکل ارتباطی بین این سه نهاد اظهار داشت: پلیس راهور اطلاعات خودرو و جایگاه اعمال جریمه را داراست؛ سامانه سیمفا اطلاعات معاینه فنی را عهده دار است و شهرداری، عکسبرداری از پلاک ها و پردازش تصویر را به عهده دارد. نیاز کشور استعلام روزانه ۱۰ میلیون پلاک است؛ یعنی سیمفا باید۱۰ میلیون پلاک را بررسی کند. به جهت اینکه اصالت پلاک مشخص شود، ۱۰ میلیون استعلام باید از طرف پلیس راهور بررسی شود و در جواب، ۱۰ میلیون پاسخ استعلام دریافت کند. این استعلام ها در سامانه سیمفا چک می شود و جوابش به شهرداری بازمی گردد. در این میان حدود ۱ تا ۳ میلیون پلاک فاقد معاینه فنی شناسایی می شود و شهرداری مجدداً اطلاعات ۱ تا ۳ میلیون پلاک فاقد معاینه فنی را به پلیس ارسال می کند. طاهری با اشاره به این که این آمار در رابطه با کل کشور است اضافه کرد: این جریان بالاتر از ۳۳ میلیون انتقال داده است؛ یک پروسه بطورکامل غیربهینه که طی آن باید مجموعه زیادی از دیتا بصورت روزانه بین سه مجموعه گردش داشته باشد که تنها بر سرور پلیس ترافیک سنگین ایجاد می کند؛ ۲۱ میلیون ترافیک به سرور پلیس منتقل می شود و این در صورتیکه ظرفیت سرور پلیس روزانه یک میلیون است؛ این موجب می شود که اعمال قانون برای معاینه فنی انجام نشود. وی ضمن طرح یک سناریوی پیشنهادی اظهار داشت: سیمفا در روز، حداکثر معاینه فنی ۶۰ هزار خودرو را چک می کند. ما در گام اول می توان اطلاعات ۶۰ هزار خودروی معاینه شده روزانه به پلیس اطلاع داده شود؛ یعنی پلیس راهور بداند که چه کسی در چه روزی معاینه فنی انجام داده و تاریخ اعتبار آن چیست. این ارتباط سیمفا با پلیس راهور را به۶۰ هزار دیتا کاهش می دهد؛ همین طور کل شهرداری ها نیز پلاک خوانده شده را مستقیم به پلیس منتقل کند. اینچنین پلیس می تواند ضمن مقایسه اطلاعات هر پلاک فاقد معاینه فنی را اعمال قانون کند. طاهری اظهار داشت: اینچنین هزینه ها نصف می شود که البته چالش آن ظرفیت سرور پلیس است. برای انتقال داده، باید تامین بودجه مالی برای ارتقاء زیرساخت موجود پلیس اتفاق بیفتد، بحث دوم نیز بهره مندی از منافعِ اعمال قانون برای پلیس، جهت بهبود کیفیت خدمات است. رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم اظهار داشت: معاینه فنی که با بهره گیری از دوربین به انجام می رسد و پلیس هیچ سهمی ندارد؛ پلیس فقط دارد اعمال قانون می کند و در حقیقت مبلغ، پس از گردش هایی که در خزانه اتفاق می افتد، در اختیار شهرداری قرار می گیرد. احمدی طاهری ـ دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا ـ همین طور درباره ی جزییات مصوبات هشتمین جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا اظهار نمود که برمبنای مصوبات امروز، استانداری تهران موظف است ظرف مدت یک هفته ضمن ایجاد هماهنگی بین بخشی میان وزارت کشور شهرداری تهران و پلیس راهور لطمه شناسی پروسه نظارت بر معاینه فنی خودرو ها در سطح شهر تهران را انجام داده و ضمن رفع موانع گزارش ان را به کارگروه ارائه کند. وی اضافه کرد: استانداری تهران همین طور مکلف شد باید ظرف دو هفته طرح پایلوت برقی سازی موتورسیکلت های کار در شهر تهران، خصوصاً موتورسیکلت های شرکت ملی پست را ارزیابی کند و گزارش خودرا به کارگروه عرضه نماید. طاهری اشاره کرد: سازمان حفاظت محیط زیست نیز موظف شده است الزام استفاده از کاتالیست با شماره شناسایی واحد برای خودرو های نوشماره را در دستور کار قرار دهد. سازمان ملی استاندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز مکلف به ممانعت از تولید کاتالیست های بدون شماره شناسایی واحد شده اند. وی ادامه داد: باتوجه به سهم بالای مردودی خودرو های نو شماره در آزمون های معاینه فنی سازمان حفاظت محیط زیست موظف شد برای خودرو های نوشماره تولید داخل ساز و کاری را ترتیب دهد که پیش از پروسه شماره گذاری میزان آلایندگی خودرو ها مورد بررسی قرار گرفته و بعد از تایید، شماره گذاری بر روی آنها صورت گیرد. شایان ذکر است در این نشست، شینا انصاری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و معاون رئیس جمهوری با اشاره به برگزاری هشتمین جلسه کارگروه ملی آلودگی هوا نیز در آغاز جلسه اظهار داشت: در هفت جلسه گذشته بررسی قانون هوای پاک و کلانشهرهای تهران، اهواز، اراک، مشهد، اصفهان و کرج انجام شده است. او اضافه کرد: هفتمین در رابطه با تهران بوده است و هشتمین نیز به تهران خواهیم پرداخت؛ موضوع این جلسه چالش های معاینه فنی در تهران است. معاون رئیس جمهور اظهار داشت: باتوجه به جمعیت بالای شهر تهران، میزان آلودگی هوا، آلاینده های گازی، ذرات معلق نیازمند پیگیری چالش های معاینه فنی به عنوان ابزار نظارتی برای کنترل آلاینده ها و کاهش آلودگی هستیم. همین طور محمدجعفر قائم پناه ـ معاون اجرائی ریاست جمهوری ـ نیز ضمن حضور در این نشست اشاره کرد: مطالبه نزدیک به ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم قرارگیری «آلودگی هوا» به عنوان اولین اولویت دولت می باشد. وی با اشاره به سهم قابل توجه جمعیت تهران در سطح کشوری اظهار داشت: شهر تهران با ۱۰ میلیون نفر جمعیت، معادل یک هشتم جمعیت کشور را در خود جای داده تقاضا دارد به آلودگی هوا رسیدگی شود؛ باید به جد پیگیری کرد چونکه این در رابطه با درخواست عمومی، سلامت شهروندان و مرگ ومیر منتسب به آلودگی هوا موضوع پنهانی نیست. معاون اجرائی ریاست جمهوری اضافه کرد: دوستان باید این مساله را نه فقط یک کار اداری، بلکه وظیفه ای انسانی در درجه اول برای خود و فرزندان تلقی کنند و در درجه دوم، آنرا اقدامی اداری برای جلب رضایت مردم بدانند. قائم پناه با اشاره به تأکید ریاست جمهوری بر حل مشکل آلودگی هوا اظهار داشت: هوای تهران یکپارچه است و همه تحت تأثیر آن قرار دارند. 1404/01/28 12:25:58 5.0 / 5 94 تگهای خبر: آلودگی , اقلیم , بهداشت , ثبت این مطلب را می پسندید؟ (1) (0) X تازه ترین مطالب مرتبط هزینه اجرای اسکلت فلزی فاکتور و تسویه شیرخشک باید جدا از دارو باشد شرایط اضطراری آلودگی هوا در بندرعباس اعلام گردد زنگ خطر بیماریهای غیر واگیر وزارت بهداشت به میدان آمد نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۱ بعلاوه ۴