تخریب پوشش گیاهی از علل اصلی وقوع سیلاب

تخریب پوشش گیاهی از علل اصلی وقوع سیلاب خرید و فروش حیوان خانگی: طی یك ماه اخیر بارش های بهاری در بعضی از مناطق كشور همچون آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، اصفهان، البرز، تهران، گیلان و... سبب وقوع سیلاب و صدمه های جانی و مالی شد. بر مبنای اعلام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری بیش از ۴۰ درصد كل شهرهای كشور در معرض خطر سیل هستند. یك استاد علوم زمین دانشگاه شهید بهشتی هم تخریب پوشش گیاهی را از علت های اصلی جاری شدن سیلاب در مناطق مختلف كشور می داند.



دكتر محمد یزدی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینكه سیل زمانی جاری می گردد كه حجم زیادی از بارندگی در مدت زمان كوتاهی اتفاق بیفتد، اظهار نمود: منظور از حجم زیاد، عدد ثابتی نیست كه مثلا بگوییم ۲۰ میلیمتر بارندگی در طول یك روز سبب جاری شدن سیل می گردد. وقوع سیل و سیلاب به عوامل مختلف دیگری هم بستگی دارد.

وی بیان اینكه شیب زمین به صورت مستقیم با جاری شدن سیل در ارتباط می باشد، خاطرنشان كرد: هر چه شیب زمین بیشتر باشد، آب بیشتر جاری و سرازیر می گردد. برای مثال در شهر تهران خیابان ولیعصر دارای شیب زیادی است كه هنگام باران سیلاب از آن روان می گردد.

این استاد علوم زمین دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینكه نوع پوشش زمین هم در جاری شدن سیلاب اثرگذار می باشد، اظهار داشت: در نقاطی كه پوشیده از گیاه، جنگل و فضای سبزهستند به ندرت سیل جاری می گردد چون كه درختان سرعت برخورد قطرات آب با زمین را می گیرند. خاك رس هم نفوذناپذیر است به این مفهوم كه آب از آن به داخل زمین نفوذ نمی نماید. برای مثال در روستاهای شمال كشور سقف خانه ها را با خاك رس می پوشانند تا هنگام بارندگی مانند ایزوگام عمل كند و آب به درون خانه راه پیدا نكند.

یزدی با تاكید بر اینكه تخریب پوشش گیاهی از عوامل اصلی جاری شدن سیلاب در مناطق مختلف كشور ما است، اظهار داشت: چنانچه زمین از جنس شن وماسه باشد نفوذپذیری زیادی خواهد داشت و مانع سیلاب می گردد.

وی با اشاره به اینكه یكی از اشكالات اساسی ما در كشور كمبود پوشش گیاهی است، خاطرنشان كرد: اغلب مناطق كشور ما بیابانی و پوشیده از خاك است. این وضعیت سبب می گردد كه با كمترین میزان بارندگی، آب به سرعت به سطح زمین برسد و سیلاب راه بیفتد البته یكی از عوامل خیزش گرد و غبار در كشور هم همین مبحث است.

این استاد علوم زمین دانشگاه شهید بهشتی در انتها با تاكید بر اینكه اجرای عملیات آبخیزداری به كاهش سیلاب در كشور كمك می نماید، اظهار داشت: نفوذپذیری خاك های كشور ما كم است و به جای اینكه آب به زمین نفوذ پیدا كند روی آن جاری می شود، همینطور سیلی كه با گل آلودگی همراه باشد چگالی آب را بالا می برد و دراین صورت قدرت تخریب و فرسایش سیل بیشتر می گردد.

بیش از ۴۰ درصد كل شهرهای كشور در معرض خطر سیل

به گزارش خرید و فروش حیوان خانگی به نقل از ایسنا بر مبنای اعلام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری حدود ۵۵/۵ درصد مساحت كشور معادل ۹۱ میلیون هكتار از عرصه حوزه های آبخیز كشور سیل خیز است. این عرصه ها در تولید هرزآب های سطحی كه سریعا از دسترس خارج می شوند نقش دارند و در تشدید فرسایش و تولید سیلاب های مخـرب مؤثرهستند همینطور هم اكنون حدود ۲۵۵ شهر معادل ۴۱/۵ درصد كل شهرهای كشور، ۸۶۵۰ پارچه آبادی معادل ۱۲/۷ درصد آبادی های كشور و حدود یك میلیون هكتار از اراضی زراعی شامل باغات، اراضی آبی و دیم واقع در دشت ها و حاشیه رودخانه ها، ۲۰ هزار رشته قنات و بخش قابل زیادی از جاده ها و راه های ارتباطی در معرض خطر سیل قرار دارد.




1397/03/06
13:07:06
5.0 / 5
4794
تگهای خبر: آب , بارش , بارندگی , جنگل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۱
خرید و فروش حیوان خانگی خرید و فروش حیوان خانگی
petfind.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خرید و فروش حیوان خانگی محفوظ است

خرید و فروش حیوان خانگی

انواع حیوانات خانگی و لوازم و خوراک