مدیركل محیط زیست آذربایجان غربی:

۱۱۰ درصد ابهای زیرزمینی كشور استفاده میگردد

۱۱۰ درصد ابهای زیرزمینی كشور استفاده میگردد خرید و فروش حیوان خانگی: مدیركل محیط زیست آذربایجان غربی اظهار داشت: از ۱۱۰ درصد ابهای زیر زمینی كشور استفاده میگردد.


به گزارش خرید و فروش حیوان خانگی به نقل از ایسنا، پرویز آراسته در افتتاحیه جشنواره ملی تولید محتوای دیجیتال دریاچه ارومیه اظهار نمود: طبق اعلام كنوانسیون باید این میزان ۲۰ درصد باشد و در آذربایجان غربی كه جز استانهای پر بارش است ۷۰ درصد از آبهای زیر زمینی را استفاده می نماییم كه اگر این روند ادامه یابد، فرونشست زمین را شاهد خواهیم بود.
وی با اشاره به اینكه در صنعت كشاورزی كشور 90 درصد آب با راندمان ۳۰ درصدی مصرف میگردد درحالیكه در سایر كشورهای پیشرفته میزان راندمان بالای ۶۰ درصد است، اشاره كرد: باید صرفه جویی ۴۰ درصدی تعیین شده را در بخش كشاورزی در استان داشته باشیم تا آب صرفه جویی شده به دریاچه رها شود.

آراسته با ذبیان اینكه پارك ملی دریاچه ارومیه با ۵۷۰۰ كیلومتر مربع بعنوان بزرگترین دریاچه شور داخل كشور از سال ۸۰ به بعد آغاز به خشك شدن كرد، اشاره كرد: افزایش جمعیت و به تبع آن توسعه كشاورزی، حفر چاههای غیر مجاز، برداشتهای بی حد و حصر آبهای سطحی و تخریب پوشش گیاهی زمینه ساز خشكی دریاچه شد.
وی با اشاره به اینكه دریاچه ارومیه در سال ۱۳۷۸، ۳۱ میلیارد مترمكعب آب داشت و در سال ۱۳۹۳، این میزان به ۵۰۰ میلیون مترمكعب رسید كه باتشكیل ستاد احیا دولت تدبیر و امید این میزان به یك میلیارد و یك میلیون مترمكعب رسیده و هم اینك نسبت به پارسال ۸ سانتی متر افزایش تراز را شاهدیم.
مدیركل محیط زیست آذربایجان غربی با اشاره به اینكه با افزایش تبخیر، ۶ میلیارد تن نمك در بستر دریاچه رسوب كرده و با وجود تزریق آب به پیكره، آب در بستر بدلیل رسوبات نمكی پخش شده و تبخیر افزایش یافته و آب به عمق نمی رسد اشاره كرد: با بررسی های انجام شده برخلاف انچه كه زمین شناسان ادعا داشتند نمك دریاچه ارومیه حل نمی گردد، در بعضی نقاط دریاچه ارومیه ۲۸ سانتی متر عمق دریاچه افزایش یافته و این به مدلول این است كه آب ورودی به پیكره سبب حل شدن نمك بستر شده و این نوید بخش است.
علل خشكی دریاچه ارومیه
آراسته با اشاره به علل خشكی دریاچه ارومیه اضافه كرد: توسعه اراضی، تبدیل الگوی كشت دیم به آبی، تغییر باغات انگور به سیب كه كشتی پر آب است، راه اندازی سدهای بی رویه، تبدیل چغندرقند بعنوان كشت اصلی در استان و افزایش مصرف آب بیشتر از ظرفیت حوضه از دلایل خشكی دریاچه ارومیه است.
وی با اشاره به اینكه با راه اندازی ستاد احیای دریاچه ارومیه اقدامات خوبی در امتداد احیای دریاچه انجام شده اضافه كرد: طرح انتفال آب از رودخانه زاب به دریاچه ارومیه از راه راه اندازی تونل ۳۶كیلومتری در دست انجام است كه تابحال ۲۵كیلومتر از این تونل با هزینه كرد ۱۰۰میلیارد تومان راه اندازی شده و طبق برنامه تاپایان سال ۹۸به بهره برداری می رسد؛ با انتقال آب به دریاچه جبران تبخیر سالانه آب میگردد.
اراسته به لایروبی رودخانه های ورودی به دریاچه ارومیه اشاره نمود و اظهار داشت: اجرای طرحهای نوین كشاورزی، طرح آموزش مصرف صحیح و الگوی كشت برای كشاورزان و كنترل ریزگردها با شناسایی كانون آنها و كاشت درخچه ها بخشی از اقدامات در امتداد احیای دریاچه ارومیه بوده است.

دكتر ولی عاقلی، رییس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی نیز، آغازین گام استارت آپ را برنامه ریزی عنوان نمود و اظهار داشت: متاسفانه دلیل وجود برخی مشكلات موجود در كشور همچون وضعیت فعلی دریاچه ارومیه، نبود برنامه ریزی است كه باید جوانان با فكر و اندیشه این خلاء موجود را پركنند.مشكل اصلی كشور در عقب ماندگی در سرعت بخشی به زنجیره چرخه توسعه تكنولوژی، نداشتن برنامه ریزی است.
رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با اشاره به اینكه استعمارگران با راه اندازی انقلاب سفید و نمایش طرحهای استثماری در دوران رژیم پهلوی در كشور خرده مالكی را به كشور تحمیل كردند تصریح كرد: كشاورزی كشور كه می توانست به سمت صنعتی شدن پیش برود اما با طرحهای استعماری تحمیلی غربی ها، هزینه تولید در كشاورزی افزایش یافته است.
عاقلی، توجه به نظر كارشناسان متخصص و برنامه ریزی در امور را بسیار مهم و كاربردی دانست و اظهار داشت: امید است برگزاری استارت آپ ویكند دریاچه ارومیه فرصتی برای ایده پردازان شود تا علاوه بر حل مشكل دریاچه ارومیه زمینه ای برای حل سایر مشكلات كشور باشد.

جشنواره ملی تولید محتوای دیجیتال دریاچه ارومیه در قالب مجموعه رویدادهای كارآفرینی جهاد دانشگاهی شروع به كار كرد.
به گزارش خرید و فروش حیوان خانگی به نقل از ایسنا، این رویداد ملی به همت جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی و ستاد احیای دریاچه ارومیه و استانداری آذربایجان غربی، مركز رشد جهاددانشگاهی آذربایجان غربی، دانشگاه ارومیه، آموزش پرورش استان، سازمان تجاری سازی فناوری دانش آموختگان جهاددانشگاهی، شهرداری ارومیه و سازمان محیط زیست استان برگزار می گردد.
این جشنواره در 6 محور وب سایت و شبكه های اجتماعی، فیلم و مستند كاربردی، بازی های كامپیوتری و انیمیشن، نرم افزار های تلفن همراه، نرم افزارهای كاربردی و اینترنت اشیاء در 2 بخش بزرگسالان و دانش آموزی در یك فرآیند سه روزه برگزار می شود.
این رویداد با هدف فرهنگ سازی در امتداد تولید محتوای دیجیتال كاربردی در حوضه آب و دریاچه ارومیه، شناسایی و افزایش مشاركت عمومی دانشجویان و تولید كنندگان رسانه در امتداد حفظ و ارتقای آب دریاچه ارومیه، شناسایی توانمندی ها و هدایت استعدادهای جامعه در حوزه تولید محتوا خصوصا مسائل و چالش های مربوط به دریاچه ارومیه، بسترسازی در جهت كارآفرینی دیجیتال مبتنی بر تولید محتوا در این حوزه، پرورش ایده های خلاقانه در حوزه تولید محتوای دیجیتال با محوریت دریاچه ارومیه و فرصت سازی خلاقانه چالش ها مبتنی بر تولید محتوای دیجیتال در این حوزه برگزار می گردد.
به تیمهای برگزیده این جشنواره در بخش بزرگسالان جوایز نفیسی شامل لوح تقدیر و جوایز نقدی 40، 30 و 20 میلیون ریالی و در بخش دانش آموزی باز جوایز نفیسی شامل لوح تقدیر و جوایز نقدی 20، 15 و 10 میلیون ریالی اهدا خواهد شد.



1397/09/01
20:48:21
5.0 / 5
4882
تگهای خبر: آب , بارش , پوشش گیاهی , دام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
خرید و فروش حیوان خانگی خرید و فروش حیوان خانگی
petfind.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خرید و فروش حیوان خانگی محفوظ است

خرید و فروش حیوان خانگی

انواع حیوانات خانگی و لوازم و خوراک