در پژوهش مشترك با پژوهشگران بین المللی صورت گرفت

بررسی اثرات مواجهه كوتاه مدت با ذرات معلق(PM) در ایام با گردوغبار

بررسی اثرات مواجهه كوتاه مدت با ذرات معلق(PM) در ایام با گردوغبار خرید و فروش حیوان خانگی: در پژوهش مشترك پژوهشگران دانشگاه حكیم سبزواری با پژوهشگران اسپانیایی، ایتالیایی، استرالیایی و دانشگاه شهید بهشتی، اثرات مواجهه كوتاه مدت با ذرات معلق(PM) در ایام همراه با گردوغبار و بدون گردوغبار با مرگ و میر در ایران بررسی گردید.


به گزارش خرید و فروش حیوان خانگی به نقل از ایسنا، فاطمه میوانه، دانشجوی دكترای دانشگاه حكیم سبزواری با اشاره به اینكه وجود غلظت بالای ذرات معلق در طوفان های گردو غباری و هوای آلوده تاثیر مخربی بر سلامت شهروندان می گذارد، اظهار داشت: در این پژوهش به بررسی اثر این ذرات بر سلامت شهرندان ساكن شهرهای بزرگ ایران همچون كلان شهر تهران و شهر اهواز پرداخته شد.
وی افزود: در همین راستا بعد از شناسایی روزهای دارای PM ۱۰(ذرات معلق با قطر كمتر از۱۰ ) با غلظت بیشتر از ۱۵۰ میكروگرم بر متر مكعب و بررسی نسبت بین PM ۱۰ و( PM ۲.۵ذرات معلق با قطر كمتر از۲.۵ ) در ضمن سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ ارتباط مرگ و میر روزانه با این ذرات در دو شهر تهران و اهواز با استفاده از مدل ( Case-Crossover ) مبتنی بر رگرسیون پواسون مشروط مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
دانشجوی دكتری آب و هواشناسی دانشگاه حكیم سبزواری اظهار داشت: نتایج این مطالعه گویای این مطلب است كه اثرگزاری PM ۱۰ در شهر اهواز بدون تاخیر زمانی وجود ارتباط مدلول دار آن با افزایش مرگ و میر روزانه بوده است در صورتیكه در شهر تهران PM ۲.۵ بیشترین مدلول داری این ارتباط را با تاخیر زمانی ۲ و ۳ روزه نشان داده است.
وی افزود: همین طور ذرات معلق با قطر كمتر از ۲.۵ ارتباط مدلول داری با مرگ و میرهای روزانه در اهواز نداشته اند.
میوانه یادآورشد: این پژوهش بصورت مشترك بین پژوهشگران دانشگاه های حكیم سبزواری، علوم پزشكی شهید بهشتی، موسسه ارزیابی محیط زیست و تحقیقات آب بارسلونا اسپانیا، گروه اپیدمیولوژی لاتزیو ایتالیا، گروه بهداشت عمومی و پیشگیری پزشكی دانشگاه موناش استرالیا انجام پذیرفت.
طبق اعلام روابط عمومی وزارت علوم، وی اشاره كرد: نتایج حاصل از این پژوهشی در مقاله ای در نشریه Environment International با IF: ۷.۹۴۳ كه جزو ۱۰ درصد برتر نشریات ENVIROMENTAL SCIENCES است، انتشار یافته است.




منبع:

1398/09/05
14:55:05
5.0 / 5
4952
تگهای خبر: آب , بهداشت , پزشك , سلامت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۱
خرید و فروش حیوان خانگی خرید و فروش حیوان خانگی
petfind.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خرید و فروش حیوان خانگی محفوظ است

خرید و فروش حیوان خانگی

انواع حیوانات خانگی و لوازم و خوراک