اعتیاد محوری ترین صدمه ای كه باید در راس توجه مجلس یازدهم باشد

اعتیاد محوری ترین صدمه ای كه باید در راس توجه مجلس یازدهم باشد به گزارش خرید و فروش حیوان خانگی رئیس انجمن درمانگران اعتیاد كشور با تاكید بر اینكه مبحث صدمه های اجتماعی باید در راس توجه مجلسی ها قرار گیرد، اظهار داشت: اعتیاد موضوعی چند وجهی است كه تمامی نمایندگان مجلس باید بیشتر به آن توجه نمایند.


مجتبی غالبی در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینكه مبحث صدمه های اجتماعی باید در راس توجه مجلسی ها قرار گیرد، اظهار نمود: یكی از محوری ترین صدمه های اجتماعی كشور اعتیاد است؛ اعتیاد مساله ای وابسته به شاخص های مختلفی چون اقتصاد، فرهنگ، اجتماع، سیاست و... است، بنابراین باید تمامی ارگان ها در این حوزه مداخله كنند. حالا كه مردم با مشكلات اقتصادی دست و پنجه نرم می كنند امكان دارد شیوع اعتیاد هم بیشتر شود، چونكه یكی از علل شیوع اعتیاد، فقدان شادی و نشاط و سرگرمی است.
وی با اشاره به اینكه هم اكنون حدود سه میلیون نفر در كشور با اعتیاد دست و پنجه نرم می كنند، اظهار داشت: اگر مشكل جامعه برای كمیسیون اجتماعی مجلس مهم باشد باید یكی از اولویت های خویش را به مبحث اعتیاد اختصاص دهد. در كل جوامع بخصوص ایران یكی از مهم ترین علل مرگ و میر، پس از بیماری های قلبی، مرگ و میر به واسطه مواد مخدر و دخانیات است، بنابراین كمیسیون بهداشت هم باید نسبت به این مساله دغدغه مند عمل كند؛ برپایه مطالعات به دست آمده هم اكنون ۵۰ درصد مسمومیت ها به واسطه مواد مخدر و داروهای مخدر گزارش شده است. همه این آمارها به ضرورت ورود كمیسیون بهداشت مجلس به این معضل بهداشتی تاكید دارد.
این درمانگر اعتیاد با اشاره به اینكه جرم ۷۰ درصد زندانیان به صورت مستقیم یا غیر مستقیم، با اعتیاد یا مواد مخدر ارتباط دارد خاطرنشان كرد: این آمار هم نشان داده است اعتیاد با مبحث امنیتی و قضائی هم در ارتباط می باشد و كمیسیون های امنیتی و حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی باید برای این مساله بودجه بیشتری تخصیص داده و برنامه ریزی داشته باشند.
غالبی در ادامه با اشاره به عملكرد كمیسیون اقتصادی مجلس نسبت به مبحث اعتیاد اظهار نمود: هم اكنون، گردش مالی اعتیاد و مواد مخدر در سطح جهانی حدود ۶۰ میلیارد دلار است و این یعنی پس از نفت و انرژی یكی از پر گردش ترین مباحث مالی، بحث اعتیاد است بنابراین لازم است بودجه ریزی ها متاثر از مساله اعتیاد باشد. به نظر می آید به صورت كلی بحث اعتیاد موضوعی چند وجهی است كه تمامی نمایندگان مجلس باید بیشتر به این مورد و عوارض آن توجه نمایند.
رئیس انجمن درمانگران اعتیاد كشور در پاسخ به این سؤال كه چه قوانین نانوشته ای در حوزه مبارزه با اعتیاد وجود دارد كه لازم است مجلس به آن بپردازد؟ توضیح داد: به نظر باید در جهت جلوگیری از اعتیاد فعالیت نماییم و مجلس هم باید در این حوزه وارد عمل شود و مقام معظم رهبری هم در این راستا فرموده اند كه باید كار فوق العاده ای صورت گیرد. كمیسیون فرهنگی باید با عنایت به این كه صدمه هایی مانند طلاق، اعتیاد و... رو به افزایش است كار فرهنگی ریشه ای انجام دهد كه البته این مورد به بودجه خوبی نیازمند است. همینطور اگر كمیسیون آموزش مجلس به مبحث مبارزه با اعتیاد ورود نكند، در آینده برخی دانش آموزان با مشكلات جدی مواجه خواهند شد، بنابراین می بینیم كه مبحث اعتیاد به همه حوزه ها وابسته است.
وی تصریح كرد: مجلس به این مورد ورود كرده است كه بیمه معتادانی كه نیازمند درمان هستند را محقق كند و در این راستا دولت مكلف شده است در این حوزه وظایف خویش را انجام دهد اما می بینیم كه این قانون به درستی اجرا نمی گردد و همان اندك بودجه ای كه به مبحث بیمه معتادان اختصاص یافت، صرف كارهای دیگری شد.
غالبی خاطرنشان كرد: كمیسیون های مختلف مجلس باید هنگام تخصیص بودجه به مبحث اعتیاد توجه داشته باشند، این درحالیست كه آنها بدون در نظر گرفتن بودجه و برنامه ریزی انتظار دارند بتوانند مشكل اعتیاد را برطرف كنند. به تازگی وزارت بهداشت، به دنبال تغییر ساختار اساسی در امر توزیع و عرضه داروهای مخدر و اعطای این مجوز به داروخانه های منتخب است، برنامه ای كه می تواند عواقب بسیار وخیم و جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد. از آنجایی كه اینگونه مصوبات برخلاف قوانین موجود كه به تصویب مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیده، است، ورود مجلس به این مورد و پیشگیری از اپیدمی و گسترش شدید اعتیاد، ضروری به نظر می آید.



1398/11/28
13:38:02
5.0 / 5
4432
تگهای خبر: آموزش , انرژی , بهداشت , بیماری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۲
خرید و فروش حیوان خانگی خرید و فروش حیوان خانگی
petfind.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خرید و فروش حیوان خانگی محفوظ است

خرید و فروش حیوان خانگی

انواع حیوانات خانگی و لوازم و خوراک