خانه نشینی نه بخاطر آلودگی هوا و خودروهای آلاینده

سران قوا درباره ممنوعیت تولید خودروی یورو۴ تصمیم بگیرند

سران قوا درباره ممنوعیت تولید خودروی یورو۴ تصمیم بگیرند خرید و فروش حیوان خانگی: در روزهایی كه كشورمان همانند سایر كشورهای جهان درگیر مقابله با كووید 19 است و مردم نه بخاطر آلودگی هوا بلكه برای قطع زنجیره انتقال ویروس، خانه نشین هستند، در روزهایی كه بواسطه بارش های اخیر و كاهش تردد خودرو ها، آسمان كشورمان آبی است و غلظت آلاینده ها نیز در شرایط اضطرار نیست، خبرها حكایت از این دارد كه برخلاف قانون هوای پاك همچنان خبری از خط تولید یورو 5 از شروع سال نیست و خودروسازان بعد از گذشت حدود پنج سال هنوز زیربار ارتقای استانداردها نرفته اند.



به گزارش خرید و فروش حیوان خانگی به نقل از ایسنا، آخرین بار سال ۹۷ بود كه خودروسازان با وجود مخالفت سازمان محیط زیست موفق شدند كه اجرای ماده ۴ قانون هوای پاك كه درباره ممنوعیت فروش خودرو های یورو۴ از شروع سال ۹۸ بود را یك سال به تعویق بیندازند. با وجود اینكه قرار شد كه از شروع سال ۹۹ تولید خودرو های یورو۵ آغاز شود اما روزهای ابتدایی امسال دو شركت خودروسازی سایپا و ایران خودرو در نامه ای از معاون اول رئیس جمهوری بار دیگر خواستند كه اجرای استاندارد آلایندگی یورو۵ تا شش ماه پس از تحریم ها به تعویق افتد. دلیلهای آنها برای این درخواست، تحریم ها و افزایش شدید قیمت كاتالیست و اثر پایین استاندارد یورو۵ در مقایسه با یورو۴ بر كاهش آلودگی هوا عنوان شده بود.

این موارد درحالی بعنوان مشكلات سر راه ارتقای استاندارد خودرو ها مطرح می شود كه سازمان حفاظت محیط زیست بارها توضیح داده است كه در كشور برای انواع خودرو های داخلی، تولیدكنندگان كاتالیست وجود دارند و می توانند نیاز خودروسازان را تامین كنند همین طور این سازمان در نامه ای به دولت توضیح داده است كه تفاوت میان سطح آلایندگی یورو۴ با یورو۵ صرفا در انتشار آلاینده ها نیست و درگذر از استاندارد یورو۴ به یورو۵ تغییرات بسیار مثبت و مهمی در زمینه كنترل و كاهش آلایندگی خودرو ها اتفاق می افتد.

از سوی دیگر درحال حاضر سوخت مورد استفاده در كشور سوخت یورو۴ است كه به اعتقاد این سازمان و خیلی از كارشناسان، استفاده از این سوخت در خودروهایی كه استاندارد یورو۵ دارند از نظر فنی مشكلی ایجاد نمی نماید. این مساله درحالی مطرح می شود كه خودروسازان همیشه بر نبود سوخت مناسب برای خودرو های یورو۵ تاكید كرده اند.

در حالی كه سازمان محیط زیست مُصر بر اجرای استاندارد یورو ۵ در تولید خودرو ها است، مدیران دو شركت خودروسازی سایپا و ایران خودرو بار دیگر در نامه نگاری جدیدی با معاون اول، ارتقای استاندارد یورو ۵ در تولید خودرو ها كه یكی از مفاد قانون هوای پاك است را یكی از موانع پیشرو در اجرایی شدن شعار سال عنوان كرده اند.

عیسی كلانتری - رئیس سازمان حفاظت محیط زیست – در آخرین واكنش خود برای چندمین بار مخالفت این سازمان را با به تعویق انداختن ارتقای استاندارد خودرو ها به هیات دولت اعلام نموده است. او در نامه ای به اسحاق جهانگیری - معاون اول رئیس جمهور - كه نسخه ای از آن در اختیار ایسنا قرار گرفت، آورده است: « سال قبل بعضی از تولیدكنندگان با تاكید بر شعار رونق تولید مسئولیت خودرا در تضمین كیفیت محصولات تولیدی و رعایت ضوابط و استانداردهای الزامی فراموش كرده اند و مبادرت به سوء استفاده نمودند. امسال نباید به این تولیدكنندگان اجازه داده شود كه در شرایطی كه كشور درگیر مسائل و مشكلات عدیده ای است با سوء استفاده از شعار جهش تولید و عدم رعایت ضوابط و استانداردهای الزامی و كاهش كیفیت محصولات تولیدی خود، بر این مشكلات بیفزایند و به معضلات موجود دامن زنند. یقینا شعار جهش تولید نباید اهرم سودجویی عده ای خاص قرار گیرد.»

كشمكش خودروسازان با سازمان حفاظت محیط زیست بر سر سلامت مردم درحالی ادامه دار شده است كه مسعود تجریشی – معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست – در گفت و گو با ایسنا ضمن انتقاد از روند خودروسازان می گوید: اگر قرار باشد كه بهانه های خودروسازان مورد پذیرش قرار گیرد پس تمام دستگاه های كشور می توانند مشكلات اقتصادی و تحریم ها را بهانه كنند و وظایف خودرا نادیده بگیرند بدین سبب چنین بهانه هایی از نظر فنی و منطقی نمی تواند درست باشد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با تاكید بر اینكه هنر مدیریت به زمانی است كه سختی هایی در راه وجود داشته باشد، اظهار می كند: پیشنهاد ما این است كه سران قوادرخصوص تعویق مجدد ارتقای استاندارد خودرو ها تصمیم گیری كنند. اگر دولت بخواهد این مساله را مورد بررسی قرار دهد ممكنست كه ملاحظاتی را به نفع وزارت صنعت داشته باشد بدین سبب بهتر است كه سران سه قوه ارتقای استاندارد خودرو های داخلی را مورد بررسی قرار دهد.

به گزارش خرید و فروش حیوان خانگی به نقل از ایسنا، سالانه در كشور ۳۰ هزار نفر جان خودرا به علت آلودگی هوا از دست می دهند كه این رقم حدودا دو برابر آمار مرگ بر اثر تصادفات جاده ای است همین طور زیان اقتصادی ناشی از مرگ و میر زودرس و بیماری های منتسب به آلودگی هوا در سال ۹۶ در كل كشور برابر ۱۸۸ هزار میلیارد ریال برآورد شده است كه در مقایسه با هزینه های مربوط به ارتقای استاندارد آلایندگی و تامین كاتالیست خودرو قابل توجه است. باوجود این ها و فرصت چندساله خودروسازان برای ارتقای استاندارهای خود باید دید كه آیا این دفعه می توان آنها را مجبور به اجرای قانونی كرد كه ارتباط مستقیمی با سلامت ایرانیان دارد؟




منبع:

1399/01/25
23:29:03
5.0 / 5
2566
تگهای خبر: آب , آلودگی , بارش , بیماری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
خرید و فروش حیوان خانگی خرید و فروش حیوان خانگی
petfind.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خرید و فروش حیوان خانگی محفوظ است

خرید و فروش حیوان خانگی

انواع حیوانات خانگی و لوازم و خوراک