كرونا و روز معلم

كرونا و روز معلم به گزارش خرید و فروش حیوان خانگی وزیر سابق راه و شهرسازی و عضو هیات علمی دانشگاه در یادداشتی به مناسبت روز گرامیداشت مقام معلم نوشت: كرونا هم چون یك آموزگار به ما آموخت كه با فناوری نمی توان بر پویایی طبیعت چیره شد. باید با طبیعت همراه شد و به فطرت احترام گذاشت.



به گزارش خرید و فروش حیوان خانگی به نقل از ایسنا، عباس آخوندی در این یادداشت نوشته است: «

چوگویی که فام خرد توختم
همه هرچ بایستم آموختم
یکی نغز بازی کند روزگار
که بنشاندت پیش آموزگار
حکیم ابوالقاسم فردوسی

به گفته فردوسی سال جاری روزگار یکی نغز بازی کرد و انسان مغرور، خودشیفته و متکی به تکنیک را که ادعای خدایی بر کره خاکی می کرد را به پیش آموزگار نشاند تا یک مرتبه دیگر همه خیال های خویش را که به آنها صورت علمی داده بود، از نو بازخوانی کند. وهم ها را برون بریزد و علم را که برای آدمی مفید است برگزیند.

خدای رحمان در قرآن فرموده است که او قرآن را به عالمیان و آن چه آفریده است، یاد داد. انسان را آفرید و به او سخن آموخت. تا بداند که خورشید و ماه بر حسابی روانند و بوته و درخت به درگاه او چهره می سایند. او آسمان را برافراشت و میزان را برگذاشت و به آدمیان اظهار داشت: تا مبادا از اندازه درگذرید. پس ترازو به انصاف برپا دارید و در سنجش مکاهید. او زمین را برای مردمان وانهاد[آیات یکم تا دهم سوره الرحمن].

دیرزمانی است که آدمی به جای سخن گفتن زورآوری می کند و به جای فهم طبیعت در صدد سلطه و به جای پاس داشتن حرمت آفرینش کیهان و زمین و بهره مندی از آن، به دنبال تصرف آن است. وی در حق محیطِ زیست و زمین و آن چه برروی آن و یا در دلِ آن است رعایت جانب انصاف نمی کند و زمینی را که پروردگار برای او وانهاده است خود به دست خود به ویرانی می کشد. خلط میان معرفت و تکنیک بلیّه دنیای مدرن ماست. حکمت ایرانی و آموزه اسلامی برآنند که نهادِ دانش روشنایی و نور است و با آن می توان تاریکی ها را زدود. حال آن که تکنیک و یا به عبارت های دیگر فن، حرفه و هنر ابزاری هستند که با بر اساس دانش آفریده می شوند و بر مبنای علم به کار گرفته می شوند. جابجایی مفهوم های علم و تکنیک چیزی از تاریکی های دنیا نمی کاهد.

در این دنیایی که علم با شتابی هرچه فزونتر بر گوشه گوشه هستی پرتو می اندازد و تاریکی های ذهن را در فهم طبیعت می زداید و بشر با کاربست آن هر روز با فناوری های نو، ابزارها و سنجه های تازه ای برای فهم بهتر جهان ابداع می کند، قدرت هم چنان در تاریکی به سر می برد. قدرت ها بیشتر از آن که به دنبال فهم جهان انسانی باشند تا گوهر عدالت که فطرت بر اساس آن استوار است را دریابند به دنبال سلطه بر همه چیز هستند. اینک آدمی در طیفی از تکنیک و وهم گرفتار آمده است و روزگار با بازی خود او را پیش آموزگار نشانده است. از سویی فناوری تمام زوایای زندگی ما را در نوردیده و به خود وابسته ساخته است. بی شک بدون بهره مندی از افزارهای نوین، زندگی در این روزگاران شدنی نیست. از طرفی گروهی با طغیان بر این دانش ابزاری، وهم و خرافه را به نام دین جانشین علم کرده اند و مردم را از یک تاریکی به تاریکی ای هولناک تر دعوت می کنند. حال آن که وهم و گمان به قول قرآن، در رسیدن به حقیقت هیچ سودی نمی رساند[آیه ۲۸ سوره النجم].

روزگار همه ما مدعیان را به نزد آموزگار فراخوانده است تا یک مرتبه دیگر این حقیقت را بیاموزیم که باید به فطرت الهی که تمام آفریده ها بر مبنای آن آفریده شده اند باز گردیم. فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ وَلَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ، «پس روی خویش را با گرایش تمام به حق، به سمت این دین کن، با همان سرشتی که خدا مردم را بر آن سرشته است. آفرینش خدای تغییرپذیر نیست. این است همان دین پایدار، ولی بیشتر مردم نمی دانند» (۳۰: ۳۰). ما آدمیان نیازمند معرفتی هستیم که ما را به همان سرشتی که خدا مردم را برای آن سرشته است، رهنمون شود. این سرشت وهم نیست. حقیقتی است که با نور علم باید آنرا دید و با وهم و خرافه تغییرپذیر نیست.

کرونا هم چون یک آموزگار به ما آموخت که با فناوری نمی توان بر پویایی طبیعت چیره شد. باید با طبیعت همراه شد و به فطرت احترام گذاشت. هر چند ما آدمیان فراموشکاریم و بعد از عبور از بحران، تمنّای چیرگی بر طبیعت بر ما غلبه خواهد نمود. مگر آن که آموزگارانی یافت شوند که چراغی را برفروزند و به ما معرفتی را بیاموزند تا از اندازه در نگذریم. از طرفی، متوهمانی که تمام حقیقت را نزد خود می دانستند، هم طشت شان از بام افتاد چون که در سنت خدایی هیچ تغییری یافت نشد.

سستی مشاهده شده در واکنش های اولین به انتشار کرونا در جامعه از همین واژگونگی در نظام معرفتی نشات می گیرد. گروهی با خود حق بینی، در مقابل چنین پدیده هایی خویش را بی سبب رویین تن می پندارند و بعدها که چشم اسفندیار صدمه پذیرشان آشکار می شود با توسل به تکنیک خویش را سرآمد جهان می پندارند و دریغ از آموختن حقیقت که باید به سنّت فطرت بازگردند.

به عنوان یک معلم، خواستم به خودم نسبت به نظام معرفتی ای که آموزش مان بر آن استوار است اخطار بدهم. بی شک، گسترش سطح آموزش در تمام سطوح در ایران، بخصوص ایران بعد از انقلاب توسعه ای کم نظیر یافته است. بر همین سیاق، تکینک های آموزشی و ابزارهای کمک آموزشی هم در ایران از پیشرفت شایسته ای برخوردار شده است. به نحوی که با سرعت قابل قبولی، هم آموزش وپرورش و هم آموزش عالی توانستند آموزش از راهِ دور را سامان دهند. هرچند امکان دارد گروهی بر کاستی ها انگشت بگذارند که درست هم هست، ولی چرخشی با این فوریت نیازمند آمادگی پیشینی است. و این نشان داد که کم وبیش ساختارها از تاب آوری قابل قبولی برخوردار بوده اند.

از این رو به سهم خود از تمام معلمان دلسوز، استادان گرانقدر، دست اندرکاران آموزش و پرورش و آموزش عالی همینطور تمام دستگاه هایی که امکانات ارتباطی و سایر خدمات را فراهم آوردند تا آموزش در ایران متوقف نشود سپاسگزارم. با این وجود به هیچ وجه نمی توانم بپذیرم که نظام تعلیم و تربیت ما بر اساس نظام معرفتی مبتنی بر حکمت ایرانی، اسلامی و یا حتی مدرن استوار است. بی شک در یک سرگشتگی کم نظیر تاریخی قرار داریم و با جامعه ای سرگشته روبه رو هستیم. اصلاح هم از آموزش و پرورش و از آموزش پیش دبستانی آغاز می گردد.»




1399/02/12
23:49:34
5.0 / 5
1999
تگهای خبر: آموزش , خدمات , دریا , دما
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
خرید و فروش حیوان خانگی خرید و فروش حیوان خانگی
petfind.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خرید و فروش حیوان خانگی محفوظ است

خرید و فروش حیوان خانگی

انواع حیوانات خانگی و لوازم و خوراک