میانگین بودجه محیط زیست افزایش یافته ولی كافی نیست

وضعیت محیط زیست كشور در لایحه بودجه سال ۹۷

وضعیت محیط زیست كشور در لایحه بودجه سال ۹۷ خرید و فروش حیوان خانگی: رئیس مركز برنامه ریزی، تحول اداری و بودجه سازمان حفاظت محیط زیست وضعیت بودجه سال ۹۷ این سازمان را شرح داد.



امیر مهاجری تهرانی در گفت وگو با ایسنا اظهاركرد: با عنایت به اینكه ماده ۲ قانون برنامه ششم، محور اصلی برنامه را آب و محیط زیست اعلام نموده است، دولت در لایحه بودجه تقدیمی به مجلس، اهتمام ویژه ای نسبت به موضوعات آب و محیط زیست دارد همینطور چون محور اصلی بودجه ۹۷ رشد اقتصاد فراگیر، اشتغال زا و ضد فقر با رویكرد پنج گانه اقتصاد مقاومتی است و علیرغم كاهش ۱۵ درصدی طرح های تملك دارایی سرمایه ای سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶، طرح های تملك دارایی سازمان محیط زیست در این سال ۱۵ درصد رشد دارد.

وی اضافه كرد: همینطور میانگین رشد اعتبارات هزینه ای دولت ۹ درصد است اما رشد اعتبارات هزینه ای سازمان حفاظت محیط زیست حدود ۲۵ درصد لحاظ شده است. افزون بر این ردیف های مرتبط اعتبارات هزینه ای حدود ۱۰۴ درصد رشد دارد كه برگرفته از تصویب قوانینی مانند قانون هوای پاك و قانون حفاظت و احیای تالاب ها است كه به تازگی در مجلس به تصویب رسید.

رئیس مركز برنامه ریزی، تحول اداری و بودجه سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به افزایش درآمد صندوق ملی محیط زیست در لایحه بودجه ۹۷ اظهار نمود: به طور كلی سهم امور محیط زیست در بودجه عمومی دولت حدود ۲ دهم درصد در سال ۹۷ پیش بینی شده است. افزون بر این در تبصره ۴ لایحه بودجه سال ۹۷ چند مبحث پیش بینی شده كه یكی مقابله با پدیده گرد و غبار داخلی است كه حدود ۱۵۰ میلیون دلار معادل ۵۲۵ میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شده است.

تهرانی تصریح كرد: برای بهبود محیط زیست، آبخیزداری و ساماندهی پسماندهای كشور هم حدود ۲ میلیارد دلار معادل ۷۰۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است همینطور برای توسعه مكران ۱۰۰ میلیون دلار معادل ۳۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده و در این مورد بحث ارزیابی اثرات زیست محیطی امور توسعه ای لحاظ شده است كه بعد از تصویب این ردیف ها در مجلس شورای اسلامی، سهم دستگاه ها توسط سازمان برنامه و بودجه اعلام خواهد شد.

رئیس مركز برنامه ریزی، تحول اداری و بودجه سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به ارزیابی بودجه محیط زیست كشور اشاره و اظهار نمود: با عنایت به سیاست های كلی محیط زیست و وظایف مندرج در قانون برنامه ششم توسعه، اولویت های ابلاغی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در قالب موضوعاتی همچون كاهش آلودگی هوا، مقابله با گرد و غبار، حفاظت و احیای تالابها، مدیریت پسماندهای كشور و سایر مطالبات مردم، اعتبار پیش بینی شده برای انجام تكالیف و وظایف محول شده به این سازمان كافی نیست اما با این وجود رشد میانگین بودجه محیط زیست، نشان دهنده توجه دولت به مسائل محیط زیست است.

تهرانی با اشاره به اینكه بعد از تقدیم لایحه بودجه ۹۷ به مجلس شورای اسلامی، این لایحه در كمیسیون های تخصصی بررسی می شود، خاطرنشان كرد: كمیسیون مربوط به محیط زیست، كمیسیون آب، كشاورزی و منابع طبیعی است كه از اعضای كمیسیون درباره لایحه بودجه نظرخواهی شده است سپس این لایحه در كمیسیون تلفیق بودجه هم مورد بررسی قرار می گیرد و در نهایت برای تصویب به صحن علنی مجلس راه می یابد تا كلیه نمایندگان نظرهای خویش را درباره آن اعلام كنند. پیش بینی می گردد این روند تا آخر بهمن ماه ادامه داشته باشد.

رئیس مركز برنامه ریزی، تحول اداری و بودجه سازمان حفاظت محیط زیست در انتها در مورد احتمال تغییر در لایحه بودجه ۹۷، اظهار نمود: با عنایت به خواسته های مردم از نمایندگان مجلس احتمال اعمال برخی تغییرات وجود دارد اما بر مبنای نظر سازمان برنامه و بودجه كشور در خصوص اینكه بودجه ۹۷ با لحاظ همه شرایط پیشنهاد شده، پیش بینی می گردد كه این لایحه با كمترین تغییرات تصویب شود و احتمال تغییر آن نسبت به سال های گذشته كمتر باشد.




1396/09/23
12:31:36
5.0 / 5
4916
تگهای خبر: حفاظت , دام , محیط زیست
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵
خرید و فروش حیوان خانگی خرید و فروش حیوان خانگی
petfind.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خرید و فروش حیوان خانگی محفوظ است

خرید و فروش حیوان خانگی

انواع حیوانات خانگی و لوازم و خوراک