مدیر كل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران:
برنامه جامع كاهش آلودگی هوا دست و پا شكسته اجرا شده است
مدیر كل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران ضمن بیان اینكه راهكارها و برنامه های مشخصی به منظور كاهش و مدیریت آلودگی هوا وجود دارد، اظهار داشت: پیگیری راهكارها و برنامه های میان مدت و دراز مدت می تواند تأثیر بسزایی بر كاهش آلودگی هوا داشته باشد اما متاسفانه این برنامه ها دستخوش تغییرات مدیریتی می شوند و تابحال به صورت كامل اجرایی و دنبال نشده اند.
شینا انصاری در گفت و گو با ایسنا تاکیدکرد: تحقق راهکارهای میان مدت و طولانی مدت دوای آلودگی هوا است.
وی افزود: یکسری قوانین، بخشنامه های اجرایی و اسناد بالادستی وجود دارد که راهنمای مقابله با آلودگی هوا هستند. از سال ۱۳۷۹ برنامه جامع کاهش آلودگی هوا برای شهر تهران تدوین شد که در آن هفت محور اصلی برای کنترل و کاهش آلودگی هوا مشخص شد. درصورتی که این برنامه ها طی ۲۰ سال قبل پیگیری می شدند و دستخوش تغییرات مدیریتی نمی شدند حالا وضعیت آلودگی هوای تهران در شرایط بهتری قرار داشت.
انصاری افزود: زمانی که مدیران دستگاه های متولی تغییر می کنند، برنامه های مقابله با آلودگی هوا هم دستخوش افت و یا تغییر می شوند این در حالیست که راهکارهای کاهش آلودگی هوا مشخص هستند که همچون آنها می توان به توسعه حمل و نقل عمومی، از رده خارج کردن خودرو های فرسوده، بهبود کیفیت سوخت، و ارتقای استاندارد خودرو های تولیدی و معاینه فنی اشاره نمود. متاسفانه طی سال های گذشته راهکارهای ارائه شده در برنامه جامع کاهش آلودگی هوا دست و پا شکسته اجرا شده بدین سبب هیچ وقت به نتیجه مطلوب مورد نظر نرسیده است.
مدیرکل اسبق دفتر پایش فراگیر آلودگی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه اقدامات خوبی در جهت کاهش و مدیریت آلودگی هوا صورت گرفته است، اظهار داشت: حذف سرب از سوخت، ارتقای استاندارد حداقلی برای خودرو ها در اوایل دهه ۸۰ و کاهش ذرات آزبست درپی مصوبه ممنوعیت استفاده از آزبست در لنت های ترمز همگی از اقداماتی است که طی سال های اخیر صورت گرفته اما واقعیت این است که اقدامات انجام شده بمنظور کاهش آلودگی هوا در مقابل اقداماتی که اجرایی نشده اند، بسیار کمرنگ تر بوده است.
انصاری ضمن تاکید بر ضرورت پیشبرد راهکارهای میان مدت و طولانی مدت برای کاهش آلودگی هوا اظهار نمود: با این وجود همیشه ناچار هستیم در مواجهه با شرایط بحران و اضطرار آلودگی هوا از راهکارهای کوتاه مدت استفاده نمائیم در صورتیکه لزوم دارد برنامه های اصلی میان مدت و طولانی مدت را دنبال نماییم. اگر طی سه سال گذشته که قانون هوای پاک تصویب شده است، تمام دستگاه ها متناسب با تکالیف خود که در این قانون به آن اشاره شده است، عمل می کردند، بطور قطع وضعیت آلودگی هوا بهبود پیدا می کرد.
مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به اینکه در امتداد کاهش و کنترل آلودگی هوا از قانون هوای پاک و ۱۰ بخشنامه اجرایی آن پیروی می شود، اظهار داشت: راهکارهای کوتاه مدتی در بخشنامه های اجرایی قانون هوای پاک وجود دارد که در شرایط اضطرار آلودگی هوا یعنی همزمان با پدیده وارونگی دما و پایداری جوی دنبال می شوند. این برنامه های کوتاه مدت اقداماتی هستند که در شرایط اضطرار آلودگی هوا بمنظور جلوگیری از افزایش میزان آلودگی و انتشار بیشتر از پیش آلاینده ها در دستور کار قرار می گیرند.
وی افزود: یک سری اقدامات ضربتی در شرایط اضطرار آلودگی هوا برای جلوگیری از افزایش آلودگی هوا انجام می شود که راهکارهای موقت هستند مانند اجرای طرح زوج و فرد از در منازل، تعطیلی مدارس که سال قبل اجرایی شد، توقف برخی کارهای واحدهای عمرانی و تعطیلی واحدهای شن و ماسه اطراف شهر تهران.
انصاری یکی از علل اصلی افزایش آلودگی هوای تهران را بارگذاری بیش از اندازه ظرفیت زیست محیطی این شهر دانست و اظهار داشت: بارگذاری بیش از اندازه جمعیتی، صنعت، خدمات و... از عوامل افزایش حجم تردد خودرو های شخصی طی چند دهه اخیر در تهران بوده است و باعث شده علیرغم اقداماتی که در امتداد کاهش آلودگی هوا انجام شده هنوز در همان شرایط پیشین باقی بمانیم و با ورود به فصل سرد سال شاهد آلودگی هوای تهران باشیم. حالا شیوع ویروس کرونا هم مزید بر علت شده چون که نمی توان در چنین شرایطی شهروندان را به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی ترغیب کرد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب