اشاره به مشاركت مردم در كاهش آلودگی هوا، انداختن توپ به زمین آنان است
به گزارش خرید و فروش حیوان خانگی همزمان با ششمین روز هفته هوای پاک که با عنوان «مشارکت مردمی و هوای پاک» نامگذاری شده است، یک کارشناس محیط زیست ضمن اشاره به نقش مردم درکاهش آلودگی هوا خاطرنشان کرد: نمی توان انتظار داشت که مردم در زمینه مبارزه با آلودگی هوا مشارکت داشته باشند وقتی دولت بودجه ای برای توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی تخصیص نمی دهد و بیشترین میزان برق در سازمان های متولی قانون هوای پاک مصرف می شود.
محمد درویش در گفت و گو با ایسنا، ضمن بیان اینکه نقش مشارکت مردم در کاهش آلودگی هوا بسیار موثر است، اظهار نمود: با این وجود حقیقت این است که نقش مردم زمانی پررنگ می شود که قوانین به نحوی تنظیم و اجرا شوند که مردم احساس کنند در فرایند مدیریت شهری مشارکت داده و دیده می شوند.
وی افزود: ۸۱.۹ درصد از کل آلودگی گازی که در تهران تولید می شود ناشی از منابع متحرک مانند وسایل حمل و نقل است و ۶۰.۸ درصد ذرات معلق که در هوا منتشر می شود هم از همین منابع متحرک ناشی می شود ازاین رو اگر بتوان برای مردم انگیزه ای ایجاد کرد که کمتر از خودرو های شخصی استفاده کنند و به جای آن از دوچرخه و وسایل حمل و نقل عمومی بهره ببرند، آن زمان می توان به نقش مشارکت مردمی در کاهش آلودگی هوا اشاره نمود اما زمانی که مردم می بینند استفاده از خودرو های سواری هزینه بیشتری بر آنان تحمیل نمی کند و استفاده از دوچرخه مزیت مالی یا اقتصادی را از سوی مدیریت شهری برای آنان به همراه ندارد تنها افرادی از دوچرخه و وسایل حمل نقل عمومی به منظور کاهش آلودگی هوا استفاده می نمایند که به شدت ایثارگر هستند و دلشان برای آینده شهر و کشور می سوزد.
این فعال محیط زیست ضمن اشاره به اینکه ابتدا باید قوانینی تصویب شود که برای شهروندان مسئولیت پذیر امتیازاتی را در نظر بگیرد، اظهار داشت: بعنوان مثال در حوزه پسماند فرآیند و نحوه دفن و سوزاندن پسماندها که حالا در کشور صورت می گیرد به شدت در انتشار گازهای گلخانه ای و تشدید آلودگی هوا اثرگذار است ازاین رو لازم است انگیزه هایی برای شهروندان ایجاد شود تا سرانه تولید زباله را کاهش دهند و زباله های خویش را در مبدا کاهش دهند و خشک کنند تا منجربه تولید شیرابه نشود.
به گفته درویش، حالا اشاره مسؤلان به نقش مشارکت های مردمی به مثابه انداختن توپ در زمین مردم است چونکه شاهد بودیم رئیس سازمان حفاظت محیط زیست چندی پیش اظهار نمود که مردم باید بین سوزاندن مازوت و خاموشی یکی را انتخاب کنند این در حالیست که این حق مردم نیست و برپایه قانون هوای پاک قرار بود هر نوع مصرف مازوت قطع شود و کشور به سمت استحصال انرژی های نو حرکت نماید.
وی افزود: مصرف سوخت های فسیلی باید با صرف هزینه های گزافی همراه باشد تا بتوان برای شهروندان انگیزه ای ایجاد کرد تا در فصل های سرد سال تن پوش های زمستانی بر تن کنند و منازل خویش را بیش از اندازه گرم نکنند اما چطور می توان این انتظار را از شهروندان داشت وقتی که می بینند که برق خود سازمان حفاظت محیط زیست بعنوان پرمصرف ترین سازمان کشور قطع می شود؟ چطور مردم می توانند به صحبت های رئیس این سازمان را بپذیرند که از آنان می خواهد در خانه های خود لباس های گرم بپوشند تا مصرف سوخت کاهش پیدا کند؟ این ها تناقضات تا زمانی که حل نشوند، نمی توان انتظار داشت که مشارکت های مردمی بر کاهش آلودگی هوا تأثیر بگذارد.
این پژوهشگر محیط زیست در پاسخ به این پرسش ایسنا که آیا ناوگان حمل و نقل عمومی از شرایط و امکانات لازم برای تشویق مردم به استفاده بیشتر از آن برخوردار است؟ اظهار داشت: طی یک دهه اخیر میزان رغبت مردم کشور نسبت به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی نه تنها افزایش پیدا نکرده بلکه کاهش یافته است چون دولت طی این مدت نه تنها به هیچ عنوان به سمت نوسازی و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی حرکت نکرده بلکه وام هایی هم عرضه کرده تا مردم به استفاده از خودرو های شخصی بیشتر تشویق شوند.
وی افزود: اگر دولت بودجه ای برای نوسازی و افزایش تعداد واگن های مترو و اتوبوس ها تخصیص می داد و مردم زمان کمتری معطل می شدند و بدون مشکلی با این وسایل حمل و نقل عمومی رفت و آمد می کردند قطعا بخش بزرگی از ترددهای غیرضروری با خودرو های شخصی حذف می شدند.
درویش در پایان ضمن اشاره به اینکه صدا و سیما در افزایش آگاهی و اطلاع رسانی به مردم در زمینه اصلاح الگوی مصرف بسیار ضعیف عمل کرده است، اظهار داشت: نه در فیلمها و سریال ها به این مسائل اشاره ای می شود و نه در این حوزه مستند و کلیپ های آموزشی به نمایش در می آید تا مردم در این عرصه آگاه شوند. در عین حال زمانی که مردم وارد دفاتر برخی مسؤلان و روسا می شوند شاهد گرم بودن بیش از اندازه دمای اتاق و باز بودن پنجره ها هستند. ازاین رو لازم است ابتدا اصلاح الگوی مصرف را در عملکرد و رفتار مسؤلان از استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی گرفته تا ساختمان سازمان ها و نهادها مشاهده کنند تا برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و گرمایشی تشویق شوند.
انتهای پیام
منبع: petfind.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب