كودكانی كه پیش دبستانی می روند در مقاطع بالاتر نتایج بهتری می گیرند
به گزارش خرید و فروش حیوان خانگی معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: سرمایه گذاری در دوره پیش دبستانی تاثیر بالایی بر حوزه آموزش و پرورش دارد و سبب می شود تا فرد در راه شناخت خود به پذیرش خود برسد و عزت می یابد و ما در این دوره از جایی شروع می نماییم که فرد می تواند به کرامت نفس برسد.
به گزارش خرید و فروش حیوان خانگی به نقل از ایسنا، دکتر رضوان حکیم زاده، در سومین همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی در دوره پیش دبستانی که به میزبانی شیراز در حال برگزاری است، با اشاره به این که استان فارس و شهر شیراز آینه تمام نمای همه عناصر هویت بخش سرزمین ما است، اظهار داشت: میزبانی اماکن متبرکه و سومین حرم دوده جایگاه ممتازی به این شهر می دهد و در هیچ جای کشور همه این عناصر افتخارآفرین ایرانی و اسلامی یکجا جمع نیستند و این افتخار بزرگی برای ایران اسلامی است.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مفهوم تربیت در اوان کودکی و اهمیتی که این دوران دارد اضافه کرد: در طبقه بندی بین المللی این دوره ها را از صفر تا دوره هشتم طبقه بندی شده و نام گذاری کرده اند و نخستین دوره که دوره صفر است به دوره قبل ازدبستان برمی گردد.
حکیم زاده افزود: از جهت علمی، دوره صفر به تربیت اوان کودکی، گفته می شود که دوره یک آموزش ابتدایی و دوره دو مقطع متوسطه است و دوره تحصیل در مقطع دکترا دوره هشت این طبقه بندی است.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با اعلان اینکه در این طبقه بندی برای هر دوره برنامه هایی برای رشد و پرورش افراد در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: عمدتاً این برنامه ها با یک نگاه کل نگر شکل می گیرد که هم رشد فیزیکی، رشد فرهنگی و هم رشد اجتماعی آنها در آن شکل گیرد.
بگفته حکیم زاده در دوره صفر که همان دوره قبل از دبستان است برنامه مدونی در نظر گرفته نشده و عمدتاً برنامه های خلاقانه که مهارت های فکری و جسمی کودک را شکل می دهد اساس برنامه های دوره قبل از دبستان است.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش اهمیت دوره پیش از دبستان را مربوط به توانایی و حساسیت بالای مغز در زمینه یادگیری دانست و اضافه کرد: ظرفیت مغز در این دوره بسیار بالاست و سنین کودکی، سن شکل گیری رفتار افراد است.
حکیم زاده با اعلان اینکه تمام احادیث و روایات براینکه اگر کسی نفسش برایش کرامت یافت و با ارزش شد آنرا ضایع نمی کند، تاکید کرده اند، اظهار داشت: ما باید عناصر هویت ساز را بشناسیم و به ذائقه فرهنگی افراد دقت کنیم و اگر ما از این مسئله غافل شویم با یک بی هویتی در جامعه روبرو می شویم که جامعه را گرفتار بسیاری مشکلات می کند.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: ما اگر این پنج سال طلایی دوران کودکی را از دست بدهیم دیگر در سطوح تحصیلی بالاتر ایجاد تغییر مشکل تر است و برمبنای روایات کودک همچون زمینی حاصلخیز است که هرچه در آن کاشته شود در بزرگسالی قابل برداشت است.
حکیم زاده اضافه کرد: در دوره قبل از دبستان سه بعد شناختی، عاطفی، فیزیکی در نظر گرفته می شود، که حمایت، سلامتی و تغذیه کودک و آموزش خلاقانه را دربرمی گیرد.
بگفته حکیم زاده، سریعترین رشد انسان در پنج سال اول زندگی او است و امروزه در جهان از مفهومی به نام سرمایه مغزی و در مقابل به فقر فرهنگی اشاره میکنند که این مصداق برخورداری از هویت است.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش افزود: نتایج تحقیقات ملی نشان میدهد که افرادی که آموزش پیش دبستانی را گذرانده اند در مقطع بالاتر و در آزمون های بین المللی نتایج بهتری می گیرند و هرچه در سالهای اولیه دولت ها برای آموزش در این دوران سرمایه گذاری کنند در سالهای بعد بدلیل این که این آموزش ها در آنها نهادینه شده جامعه نیاز کمتری به هزینه کرد برای ابزارهای تنبیهی و مجازات که حاصل بزه کاری و لطمه های اجتماعی است دارد.
حکیم زاده اظهار داشت: امروزه در کشورهای پیشرو و توسعه یافته از زمان گریه یک نوزاد که در اتاق زایمان آغاز می شود سرمایه گذاری را شروع می کنند و ما امیدواریم که با شکل گیری سازمان ملی نظام تعلیم و تربیت در کشور نیز این اتفاق بیفتد و برای کودکان بتوانیم سرمایه گذاری نماییم.
معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار نمود: تحقیقات علمی و تجارب جهانی نشان میدهد که به شدت نرخ مشارکت در مقطع پیش دبستانی بالا رفته است و هرچه فاکتورهای توسعه در کشوری پایین تر باشد، نرخ مشارکت پیش دبستانی نیز در این کشورها پایین است.
او اظهار داشت: خیلی از کشورهای پیشرو مثل سوئد یک درصد درآمد ناخالص ملی خودرا صرف پیش دبستانی می کنند و دو مقوله آموزش و مراقبت از سلامت روحی و جسمی کودک سرمایه گذاری می کنند که در دوره قبل از دبستان به بخش مراقبت بیش از سایر مقاطع توجه دارند.
بگفته حکیم زاده، نخستین عنصری که بحث تعلیم و تربیت را برعهده دارند خانواده است و اگر بتوانیم یافته های علمی را درمیدان عمل به کارببریم آموزش خانواده ها را باید در نظر بگیریم و بعد از آن مهد کودک ها که تربیت کودک را برعهده دارد باید مورد توجه قرار گیرند.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش راه اندازی و تشکیل سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک را یک فرصت بی بدیل برای آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت برشمرد و اضافه کرد: کشورما با شکل گیری این سازمان سوار بر قطار توسعه شده است و این یک گام روبه جلو و بسیار با اهمیت می باشد.
حکیم زاده تداوم این تلاش را نیازمند توجه دولتمردان دانست و اضافه کرد: باید به پیش دبستانی بیش از پیش دقت کنیم و حتی مثل خیلی از کشورها آنرا به یک مقطع الزامی تبدیل نماییم.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش اظهار نمود: ما از جامعه دانشگاهی می خواهیم تا اهمیت این مساله را برای جامعه به طریق علمی تببین کنند تا شاهد رشد و توسعه این سازمان و دستاوردهای آن در توسعه ملی و هویت کودکان ایران اسلامی باشیم.
به گزارش روابط عمومی معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش سومین همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی در دوره پیش دبستانی به میزبانی شیراز از امروز ۱۶ تیرماه در شیراز شروع به کار کرد و تا فردا پنج شنبه ۱۷ تیرماه ادامه دارد.
منبع: petfind.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب