هشدار درباره ظهور اینفلوئنسرهای دیپ فیکی

هشدار درباره ظهور اینفلوئنسرهای دیپ فیکی خرید و فروش حیوان خانگی: یک جامعه شناس درباره ظهور اینفلوئنسرهای مبتنی بر هوش مصنوعی هشدار داده و گفته است که بهبود سواد دیجیتالی کودکان و ایجاد انعطاف پذیری ذهنی در آنها بهترین راه برای توانمندسازیشان جهت حرکت در دنیای آنلاین بصورت ایمن و مسئولانه است


حمیدرضا بیژنی در گفت و گو با ایسنا، در این زمینه اظهار نمود: یکی از با اهمیت ترین ابزارهای توسعه اقتصادی شرکت های بزرگ بهره مندی از داده هایی است که در شبکه های اجتماعی ردوبدل می شود. مقصود از داده، در حقیقت هرگونه محتوای متنی، صوتی و تصویری است که مردم در طول روز توسط آن با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. بهره مندی فراوان شرکت های مختلف از این داده ها سبب شد تا آنها بیش از گذشته برای توسعه و گسترش نفوذ و کنترل خود بر داده ها سرمایه گذاری کنند.
وی ادامه داد: یکی از اولین ابزارهای آنها برای این بهره مندی استفاده از قدرت سلبریتی ها بود تا از شهرت و قدرتِ دیده شدن آنها جهت کنترل افکار عمومی استفاده کنند. اما این سطح برای آنها کافی نبود و آنها در امتداد دستیابی به قدرت کنترلی بالاتر، دست به تولید اینفلوئنسرهایی زدند که تمام شئونشان را در اختیار داشته باشند؛ اینفلوئنسرهای مبتنی بر هوش مصنوعی. اینفلوئنسرهایی که به جهت ماهیت انیمه بودنشان از قضا بیشترین تاثیر را نیز بر گروههای سنی کودک و نوجوان می گذارند.
این جامعه شناس با اعلان اینکه لیل میکوئلا [Lil Miquela]، بلاوکو [Blawko] و شادو [Shudu] تنها تعدادی از اینفلوئنسرهای مبتنی بر هوش مصنوعی هستند که در جهت تغییر مسیر آینده سلبریتی های آنلاین حرکت می کنند اظهار داشت: موضوعی که هوشیاری هرچه بیشتر والدین نسبت به وضعیت پیش رو را در جهت حراست از فرزندانمان طلب می کند. هشداری که البته قبل از والدین باید به سمع و نظر مسئولین امر و سیاستگذاران تربیتی و فرهنگی برسد.
بیژنی در پاسخ به این پرسش که آیا اینفلوئنسرهای مبتنی بر هوش مصنوعی در ایران فراگیر شده اند؟ اظهار نمود: این امر، درون مرزی نیست و میزان فراگیری اش می تواند همانند بازی های آنلاین باشد که در کشور ما استفاده می شود. البته حالا صنایعی که از این اینفلوئنسرها استفاده می نمایند، خارجی هستند. درباره این مسئله آنچه اهمیت دارد این است که یک دفعه بجای آنکه عقب بیفتیم بموقع درباره این مساله هشدار بدهیم. مهمست که بموقع هشدار دهیم؛ همانطور که شاهد بودیم تکنولوژی های دیگر به سرعت زیادی از کشورهای دیگر به کشورهای درحال توسعه می رسند. این مساله اگر امروز وجه پررنگی نداشته باشد بالاخره چندماه دیگر بیش از امروز با آن درگیر خواهیم شد.
وی افزود: اینفلوئنسرهای نوظهور با بهره گیری از امکان «هویت مجازی» در شبکه های اجتماعی فعالیت می نمایند. آنها بسیار واقعی به نظر می رسند و احساسات و رفتارهایشان کاملا مانند انسان است. فرصتی که زمینه تعامل و همدردی آسان دیگر مخاطبان مجازی با آنها را محیا می کند و از این مجرا زمینه بهره مندی کسب و کارهای قدرتمند را فراهم می آورد. این اینفلوئنسرهای نوظهور از یک سو با به دست آوردن داده های مورد نظر زمینه داده کاوی های در رابطه با سلایق و گرایش های گروههای مختلف را فراهم می کنند و از طرف دیگر با بهره مندی از قدرت خلاقانه هوش مصنوعی که هر عمل غیرممکنی را ممکن می سازد، با ارائه مطلوبیتی فراتر از هر ایده آل قابل دستیابی، به تاثیرگذاری و شکل دهی بر تصمیمات آنها دست می زنند.
این جامعه شناس با اعلان اینکه این پدیده نوظهور بیش از هرگروهی، گروههای سنی کودک و نوجوان را مورد هدف و لطمه خود قرار می دهد عنوان کرد: بدین ترتیب روز به روز شرکت های بیشتر و بیشتری با ایجاد حساب های اینفلوئنسری مجازی، به تولید آرزوهای رویایی، تصاویر مشخصی از بدن یا سبک های عالی زندگی دست می زنند و به آسان ترین شیوه گروههای سنی مورد نظر خود و به عبارتی مخاطبانشان را تحت تاثیر قرار می دهند.
بیژنی اضافه کرد: تحقیقات جدید نشان داده است که دو سوم والدین نگران این هستند که زندگی به تصویر کشیده شده در وبلاگ های آنلاین، انتظارات غیرواقعی را در مورد زندگی واقعی به کودکان ارائه می دهد. این در شرایطی است که بخش قابل توجهی از والدین اذعان می کنند تشخیص این که آیا وبلاگ ها یا وبلاگ نویس های خاصی برای فرزندانشان مناسب هستند یا خیر، برایشان مشکل است. موضوعی که برمبنای دیدگاه متخصصان این حوزه، تاثیرات مخرب بسیاری بر عزت نفس، تصویر بدن و درک «زندگی واقعی» کودک خواهد گذاشت.
وی ضمن تصریح این مطلب که بروزرسانی پیوسته تولیدات جدید اینفلوئنسرها در قالب های متنوع این امکان را به برندها و شرکتها می دهد که روزبه روز سایه خودرا بر ابعاد گوناگونی از زندگی روزمره کودکان و نوجوانان و البته خانواده هایشان بگسترانند و از این مجرا لطمه های اجتماعی مخرب تر و نوین تری را برای ما به ارمغان آورند، اظهار نمود: بدین جهت است که والدین باید فرزندان خودرا برای توانمند شدن در مقابل این لطمه ها آماده کنند. مسیری که بیش از پیش لزوم توجه به آموزش شیوه های نوین تفکر انتقادی برای ذهن کودکان را آشکار می کند. برمبنای مطالعات صورت گرفته، یکی از راهکارهای شناسایی و معرفی تعدادی از حساب های الگوریتمی، ارائه پرسش هایی کلیدی است: چه کسی این پست ها را ایجاد می کند؟ چه کسانی را هدف قرار می دهند؟ چرا آن لباس ها را می پوشند و آن محصولات را تبلیغ می کنند؟ بدین ترتیب آنچه والدین بعنوان گام نخست می توانند انجام دهند، تقویت روحیه پرسشگری و کاشتن بذر تردید در ذهن فرزندانشان است.
این جامعه شناس در ادامه اصرار کرد که لازم است والدین با آخرین روندهای نوظهور آنلاین آشنا گردند و با فرزندان خود در مورد آنچه بصورت آنلاین می بینند و مصرف می کنند گفت وگوهای منظم، باز و صادقانه داشته باشند. بهبود سواد دیجیتالی کودکان و ایجاد انعطاف پذیری ذهنی در آنها بهترین راه برای توانمندسازیشان جهت حرکت در دنیای آنلاین بصورت ایمن و مسئولانه است. لازمه بهبود سواد دیجیتال و انعطاف پذیری کودک چیزی نیست جز آنکه والدین را تشویق نماییم تا فرزندان خودرا به سمت تفکر انتقادی در مورد آنچه به شکل آنلاین مصرف می کنند حرکت دهند. برای مثال فرزند خودرا تشویق کنید تا به بیوگرافی اینستاگرام اینفلوئنسرها را نگاه کند، خیلی از این حساب های اینفلوئنسر مجازی در این بخش بیان می کنند که آنها در حقیقت «ربات» هستند. اگر فرزندتان با تصویری در صفحه جست وجوی خود یا در جدول زمانی حسابی که نمی شناسد مواجه گردید، مطمئن شوید که صفحه اصلی حساب آن شخص را کلیک کرده و مشاهده می کند.
بیژنی اضافه کرد: اجازه دهید فرزندتان بداند هر صفحه ای فقط به این علت که «تیک آبی» دارد و نشان میدهد توسط اینستاگرام بعنوان یک شخصیت تأیید شده است، به این معنا نیست که واقعی هستند. به آنها سفارش کنید توضیحاتشان را بخوانند. تصاویر موجود در حساب را بررسی کنید تا ببینید چه چیزی واقعی است و چه چیزی نیست. هنگامی که بیش از یک عکس را مشاهده می کنید، این واقعیت که آنها توسط کامپیوتر ها تولید شده اند، بوسیله ظاهر و همین طور زیرنویس ها و هشتگ های آنها با مضمون ربات مشخص می شود. توضیح دهید که چرا برندها از حساب های هوش مصنوعی استفاده می نمایند. به فرزند خود اطلاع دهید که این حساب ها توسط تیمی از افراد به وجود آمده است تا توسط برندها مورد استفاده قرار بگیرد. با آنها درباره هدف این تأثیرگذاران و چگونگی و چرایی وجود آنها بحث کنید.
وی با اشاره به این که گاهی اوقات ممکنست در ویدیویی یک اینفلوئنسر واقعی در کنار یک اینفلوئنسر هوش مصنوعی باشد، تشخیص این ویدیوها در نگاه اول بسیار دشوار است اظهار داشت: فرزندتان را تشویق کنید تا از نزدیک به افراد حاضر در ویدئو نگاه کند، آیا آنها در مقایسه با شخص دیگر در ویدئو شبیه یک شخصیت بازی ویدیوئی هستند؟ آیا صدای آنها با حرکات دهانشان مطابقت دارد. مطمئن شوید که آنها می دانند که اگر مطمئن نیستند باید از شما بپرسند. به فرزندتان بگویید که اگر مطمئن نیست که اینفلوئنسر مشخص شده یک شخص واقعی است یا نه، همیشه می تواند به شما مراجعه کند. در مورد این که چه کسی کنترل این «اینفلوئنسرهای دیجیتال» را در دست دارد صحبت کنید. به فرزندتان یادآوری کنید که با یک نفر ارتباط برقرار نمی کند، بلکه با یک تیم کامل از افرادی که این محتوا را به وجود آورده اند، در تعامل است. او را تشویق کنید تا درباره منشأ ویدئو و آنچه می خواهد منتقل کند بیاندیشد.
این جامعه شناس همین طور سفارش کرد که با فرزند خود در مورد تفاوت وجود فن پیج ها یا صفحه طرفداران و صفحات اصلی صحبت کنید. بچه ها را تشویق کنید پیش از پذیرش درخواست، به هویت درخواست کننده توجه نمایند. آنها را تشویق کنید تا به اهداف کسانی که فن پیج ها را مدیریت می کنند توجه داشته باشند. اگر فرزند شما عضو هر صفحه هواداران اینفلوئنسر مجازی است، به آنها یادآوری کنید که می تواند توسط هر کسی اداره شود و هنوز فضای امنی نیست. در مورد این که چگونه و با چه کسانی بصورت آنلاین تعامل دارند و در مجموع پیرامون مرزهای دیجیتال گفت و گو کنید. محدودیت هایی را برای تعداد حساب هایی که می توانند در آن عضویت داشته باشند تعیین کنید و مطمئن شوید که پیش از پیوستن به حساب های جدید با شما چک می کنند.




منبع:

1400/08/10
09:07:05
5.0 / 5
311
تگهای خبر: آب , آموزش , تكنولوژی , دام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
خرید و فروش حیوان خانگی خرید و فروش حیوان خانگی
petfind.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خرید و فروش حیوان خانگی محفوظ است

خرید و فروش حیوان خانگی

انواع حیوانات خانگی و لوازم و خوراک